Stålebring Golf Academy

100 %!!

Publicerad 2011-12-08 20:15:37 i Allmänt,





Stundande inlägg är något av en personlig favorit. Jag tror stenhårt på det jag vill förklara i detta inlägg.

Jag har upplevt att många av våra föreläsare talar om begreppet kvalite. Kvaliten på ett övning. En golfövning likväl som en fysövning eller i princip vilken övning som helst.

Kvaliten på övningen bestäms av flertalet faktorer men just precis en speciellt faktor är det jag tänker på. Man kan säga att den faktorn som jag tänker på är lika med svaret på följande fråga:
Hur vet du att du har blivit bättre efter den övning du nyss har gjort?

Kan man svara på det på ett ytterst konkret sätt så har man uppfyllt den faktorn jag tänker på. Jag vet inte vad jag ska kalla den faktorn. Nånstans så känns 100% kvalitesäkrat som ett passande uttryck för just den faktorn.

Jag har självt tränat mycket golf. Jag påstår inte att jag har varit framstående på något sätt. Absolut inte. Jag sitter för övrigt och tänker på hur jag ska klara mig under TU-mästerskapet utan att slå bort för många bollar. Konkurransen kommer bli hård i Turkiet. Robert Eriksson och Magnus Persson kan vara favoriter.

Jag pratar om min egen golf därför att jag upplever att jag har stått så många timmar och övat utan att egentligen vetat om jag har blivit bättre på det jag övat. Det är jag nog inte ensam om.
Det kan vara det största hotet för Sveriges golfjuniorer. Det kan det verkligen vara. Att inte veta om jag blivit bättre efter ett träningspass är inte framgång.

För att exemplifiera utopin för denna magiska framgångsfakor tar jag hjälp av bänkpressen. Där är det extremt tydligt. Om jag orkar lyfta 70 kg en gång och sen lyfter jag 75 kilo efter några veckors träning då vet jag exakt hur mycket starkare jag blivit. Jag kan till och med räkna fram en exakt procentsiffra som beskriver min förbättring.

Om jag står och slår järnsjuor bör jag ha lika god koll. Annars är det svårt att bli bra. Är man noggrann och ger 100% då kan man alltid skapa mål och struktur i alla övningar. Det är framgång. Motsatsen är slentrian.

Jag ryser när jag tänker på unga hängivna personer som tränar någon form av idrott och arbetar efter 100% kvalite. Personer som är extremt medvetna på vad dom gör och har koll på sina egna framsteg. Har man det, på ett konstruktivt och positivt sätt, då tror jag man kan slappna av och undvika prestationsångest till en viss grad.

Det finns alltid två sidor av myntet och "total koll" kan naturligtvis framkalla ångest också men har man koll och är trygg i sig själv då finns det bra förutsättningar att må bra och prestera bäst.

Jag ska bli bättre på detta. Jag ska se till att varje övning jag ger en golfelev ska vara tydlig. Eleven ska kunna utvärdera sina framsteg själv. Det är mitt ansvar och det ska jag kämpa 100 % för att skapa i sommar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela