Stålebring Golf Academy

Är en radie på 5% elit?

Publicerad 2011-12-03 12:28:17 i Allmänt,

Det var nog säkert för fem eller sex år sedan jag för första gången stötte på begreppet och framförallt målsättningen 5%. Sen dess har jag hört begreppet med jämna mellan rum.

Låt mig förklara vad 5% står för. Om jag står med en wedge kvar och har, låt oss säga, 100 meter kvar till flaggan. Då ska jag ha som målsättning att komma inom en radie av 5 meter från flaggan. Det blir just 5 meter därför att 5% av 100 meter är 5 meter.

Om man uppfyller 5% då har jag vid flertalet tillfällen fått höra att det representerar "elit" och att olika landslag har haft detta som mål.

Det jag intresserar mig för är matematiken bakom detta. Det är speciellt. För när jag tänker i procent så tänker jag förhållande. Vitsen med en procentsats är att den ska vara generell och påvisa ett förhållande som jag hela tiden kan använda mig utav som en preferens.

Hur kan det då vara enklare att hamna inom 5% från 100 meter än 5% från 1 meter?

Att hamna inom 5 cm från 1 meter är obeskrivligt svårt. Inte alls lika lätt som att hamna inom 5 meter från 100 meter. Faktum är att inom 5 meter från 100 meter skulle nog inte många duktiga spelare på ET vara nöjd med under en "flowrunda" för övrigt.

Märklig matematik.



Jag kommer låta Hans A i klassen TU10-13 räkna på denna ekvation. Så får det bli!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela