Stålebring Golf Academy

Ett för hårt skaft

Publicerad 2011-12-30 09:28:00 i Allmänt,



I mina anteckninar från lektioner på TU så står det följande om skaftets påverkan på bollflykten:

Ett för mjukt skaft kan ge en bollflykt åt höger och vänster
Ett för hårt skaft kan ge en bollflykt åt höger

En utprovning av rätt skaft stannar inte vid elevens svinghastighet utan tar hänsyn till flera paramterar som tempo exempelvis. Det är dock intressant att ett för hårt skaft endast kan ge bollflykt åt höger.

Jag kan ibland som säljare uppleva att folk spelar med för hårda skaft och att det råder en missuppfattning kring flexets påverkan på bollflykten. Det klandrar jag ingen för. Absolut inte. Golfutrustning är en djungel och det är svårt att hitta rätt. Om man hittar rätt då sker det underverk. Man kan bli hjälpt av av klubbor som anpassade till sig själv.

Att ge en avkapad  seniorklubba till en sexåring är väldigt förödande. Klubban blir hemskt tung och påverkar svingplanet och därmed svingspåret.

Jag är djupt fascinerad av alla tekniska hjälpmedel i golfsammanhang och jag tror dom är till stor hjälp. Jag och samtliga av mina kurskolleger är också eniga om vikten av att se den fullständinga bollbanan utomhus. Det är viktigt.

Ett för hårt skaft ger alltså ingen hook utan en bollflykt åt höger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela