Stålebring Golf Academy

Har du studio?

Publicerad 2011-12-18 13:48:07 i Allmänt,






Oavsett vem man pratar med ur Sveriges "golftränarkår" så är jag ganska övertygad om att samtliga tränare tycker att en studio är något positivt. Ofta pratas det om dom som har studio och dom som inte har studio. Ibland kan jag nästan uppleva att vi pratar om studion som att det skulle vara ett mått på hur framgångsrik golftränaren är.

Det är också väldigt tydligt att dom golftränare som har en studio är mer självskriven att träna dom "bättre" spelarna. Så upplever jag det.

Oftast är det golftränare som redan rankas som "duktiga" som har en studio. Studio är väldigt häftigt. Vilken arbetsmiljö det måste vara att arbeta i. Jag vill hemskt gärna arbeta i en studio.

Det jag har funderat kring är just syftet med studion. Ovanstående bilder på boken "Idrottens Träningslära" är en bok jag stött på överallt. När jag har läst idrottsvetenskap på universitetet i Östersund, på TU, på olika möten i idrottsföreningar, ja precis överallt.

På sidan 20 finns det en intressant figur. Den går att urskilja ovan. Det är en basal bild. En högst fundamental bild som all idrott bygger på. Det är sex faktorer som påverkar och är avgörande för den idrottsliga prestationen.

Alla
idrotter i Sverige och förmodligen världen utgår från dessa faktorer vid en satsning för en idrottare.

Lägger vi inte ned för mycket energi på just faktorn "tekniska färdigheter" i förhållande till dom andra sex faktorerna.

Faktorn "tekniska färdigheter" utgör endast en sjättedel, 16 %, av alla faktorer tillsammans. Naturligtvis förstår jag också att det skiljer sig åt från idrott till idrott vilka faktorer som påverkar mest. Golfen är en teknikidrott självfallet.

När jag tittar i boken på dom sex faktorerna och tänker på vilka faktorer som jag själv arbetar med mest med mina elever så blir det nästan alltid teknik.

Vid spelare med högre handicap kan jag acceptera det. Där är tekniken ett effektivt sätt att skapa utveckling men hur fungerar det med bättre spelare som strävar att ha spelet golf som profession.

Det finns SJUKT mycket olika svingar och många som anses "svinga" bra slår inte igenom. Trots det är det en studio som är den miljö vi strävar i att arbeta i med bättre spelare.

Tittar man på andra idrottare så arbetar dom i team. En samling av personer som är kompetenta inom varje framgångsfaktor bildar "teamet". Fystränare, mental tränare, dietist och tekniktränare.

Skulle det inte kunna vara så att en golftränare som marknadsför ett professionellt team med duktiga personer inom alla sex faktorer skulle vara den tränaren som bättre spelare vänder sig till?

Jag tror starkt på den iden. Om en golftränare använder sin entreprenöriella ådra och knyter ihop ett gäng duktiga människor och marknadsför detta på ett utomordentligt sätt så tror den bättre spelaren skulle bli intresserad. Jag tror också att den bättre spelaren skulle känna trygghet.

Det största argumenten för just den iden är lätt att hitta på alla världens tourer. Det är väldigt många spelare som INTE har lyckats som slår bollen lika bra som dom som HAR lyckats.





Kommentarer

Postat av: Modig

Publicerad 2011-12-18 14:45:40

Man kanske ska satsa på närspelsstudio. Hört talas om det?

Postat av: Kanelsnäckan

Publicerad 2011-12-21 15:31:28

Utifrån gästinlägget och detta inlägget håller jag med om att en studio är ett grymt bra verktyg för just tekniken...men som redan påpekats är detta inte allt.



Spännande koncept att erbjuda golfarens en paketlösning. Problemet är att många golfare har missat poängen med helheten och fokuserar allt för mycket på just tekniken.



Att ha en bra teknik underlättar men bra psyke, attityd och inställning är nog värt mer. Detta kombinerat med bra fysik, som minskar risken för skador och medför att du orkar hålla fokus längre, känns som mer värt en bra teknik.

Postat av: Robin Stålebring

Publicerad 2011-12-21 21:00:20

Teknik och fysik är enkelt att fixa med vilja. Psyke är inte lika enkelt.



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela