Stålebring Golf Academy

Idag pratade jag med kurschefen för tränarutbildningen!

Publicerad 2011-12-01 20:40:44 i Allmänt,

Ja precis som jag lovade igår så skulle jag lyfta nedanstående frågeställning:

På vilket sätt kommer mina elevers score förbättras på grund ut av att vi vet exakt vad som skapar bollbanan?

Först och främst, "first and foremost" måste jag säga att Anders Johansson är rätt man på rätt plats. Den hängivenheten han har till sitt uppdrag som kurschef är ypperlig. En sådan telefonetik som den mannen besitter är helt overkligt bra. Han svarar alltid i telefonen. Alltid, alltid, alltid. Hans uppträdande är professionellt.

Anders kommentarer till frågan var att det är viktigt att jag som golftränare ska kunna tillfredställa elevens önskemål om att slå en specifik bollflykt.

 - Om eleven säger att just den bollflykten spelar jag med när jag känner mig i "zonen"  och eleven vill således "konservera" den bollflykten ska jag som tränare kunna hjälpa till med det.

 -Om jag då vet dom "exakta" värdena för just den bollflykten kan jag med hjälp av TrackMan lotsa eleven till den önskade bollflykten. Det blir helt enkelt enklare och tydligare för mig som golftränare!

Där har ni det!


Det scenarium som jag ser framför mig är då följande:
Tränare - Vilken bollflykt vill du skapa?
Elev - En skön och lagom "hängdraw". Dom slår jag alltid när jag lirar som bäst. Jag vet precis hur den ser ut..
Tränare - Okej. Men..Hur exakt ser den ut?
Elev - Vaddårå? Jag vet inte exakt..jag känner den när jag slår den...
(Tränare - Vilka värden har den bollflykten i TrackMan? Jag behöver veta det nämligen..)

Mmm. Ovanstående exempel är naturligtvis tillspetsatt för att belysa kontentan av mitt budskap. Det vet jag. Och
jag vet också att argumentet mot ovanstående imaginära dialog lyder nånting såhär:

"Du kan med trackmans hjälp definiera och göra en djävulskt distinktion på just den bollbanan som eleven menar, vilket är till oerhörd hjälp för dig som tränare för att exakt hitta elevens bollflykt"

Ja, det är ett grymt argument. Det är det verkligen. TrackMan kan aldrig vara dåligt. Jag vill äga en Trackman.

När vi väl har hittat värdena och siffrorna för just den där eftersträvade bollflykten måste väl eleven fortfarande hitta sin känsla för återskapandet av slaget?

Blir det inte fortfarande enormt kinestetiskt att slå ett golfslag trots att vi vet precis ALLT?







Anders sa ytterligare en klok sak. Han sa att han vill att man ska slå golfbollar med hjälp av en TrackMan och flera höghastighetskameror uppkopplade från flera vinklar. Då kan vi se den faktiska positionen hos klubbladet och jämföra det med Trackmans värden.

Är det en ide på specialarbete inför år tre klasskamrater????







Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela