Stålebring Golf Academy

Lagidrottare eller individuella idrottare?

Publicerad 2011-12-25 08:39:22 i Allmänt,









I några av mina tidigare inlägg har jag försökt skriva några rader kring begreppet inre motivation. Just det ordet är speciellt. Det klingar på ett härligt sätt i mina öron.

Inre motivation sägs vara det som återfinns på ett ytterst tydligt sätt när man har intervjuat stora namn inom idrottsvärlden. Naturligtis är det en oftast en blandning av inre och yttre motivation vilket ska tilläggas men en ökad andel av den inre motivationen sägs vara en framgångsfaktor.

Det är också viktig att vi som ledare arbetar för att skapa övningar där exempelvis golfjuniorer känner just inre motivation. Då känner dom att en övning i sig är tillräckligt tillfredställande. Om vi inte hittar den inre motivationen måste vi jobba med den yttre motivation. Den kan vara att alltid ha en glass som pris efter varje "treknack" på juniorträningen. Om vi lockar med glass som pris upplever vi som ledare att övningen i sig ( att slå golfbollar etc) inte tillfredställande för junioren.

Igår fick jag ett sms av en nära kompis till mig. Han är bekant namn i friidrottskretsar och har ägnat hela sitt liv åt träning. Det stod såhär:

Första löppasset avklarat. Intervaller 400x8 med en minut i vila. I min värld där "the topathlets" bor vilar man inte på julafton. God jul Robin"

Visst är tonen i meddelandet smittad av en viss jargong men budskapet är tydligt. Han är nöjd över att ha gjort ett bra pass även på en dag då bara Jultomten arbetar.

Jag vill också belysa att min nära kompis som skickade smset är enskild idrottare. Han hade absolut ingen tränare eller lagkompis som peppade honom att gå ut och springa. Hur det än är så måste det vara större krav på en individuell idrottare än en lagidrottare speciellt i yngre år.

Oavsett idrott, lag eller individuell, så.....



Jul, nyår, påsk eller midsommar...Din motståndare tränar när du vilar!

Med träning händer det. Garanterat!






Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela