Stålebring Golf Academy

Mitt förhållningssätt till andra golftränare.

Publicerad 2011-12-06 20:15:48 i Allmänt,


Delar av min samling ;)








Man kan lugnt säga att i golfbranschen så finns det tusen olika svingteorier och lika många åsikter som stjärnor på himlen.




Jag har tänkt på mitt förhållningssätt till andra golftränare. Jag har pratat mycket med en trevlig, rolig och jordnära person om just andra golftränare.



Filip Modig heter han och han är Headpro på Hudiksvalls golfklubb. Han har glimten i ögat och jag skulle gärna gå en kurs hos honom.


Vi frågade oss om det inte är helt bisarrt att vi sitter och kommenterar andra golftränare till höger och vänster och tycker till om "deras" svingteorier, arbete med spelare och gud vet allt. Vi är dock inte unika. Långt ifrån.



Huvudargumentet till vår insikt är ju att vi har aldrig sett dessa golftränare gett en golflektion överhuvudtaget. Inte en enda fullvärldig golflektion!



Jag ska inte kommentera andra som jag inte sett, inte ens Leadbetter, Sean Foley eller Butch Harmon. Dom har ju aldrig träffat. Jag ska dock fortsätta att samla på alla deras böcker. Lära mig allt jag kan om dom. För det är ett bra sätt att skaffa sig en liten bild av deras golfinstruktion.




Sen ska jag ha studiedagar i sommar. Precis det ska jag ha. En är redan inbokad. En erfaren PGA-tränare kommer upp från Kalmar till Öjestrand GC. Under en hel dag ska han observera mina lektioner. Det kommer bli lärorikt. Då jäklar ska vi diskutera golf ;)



Kommentarer

Postat av: Erik

Publicerad 2011-12-06 20:38:22

Intressant Robin!!



Har inte varit på någon lektion med Foley eller Harmon men har kollat när Jim Mclain och Hank Haney ger lektioner.



Nu har jag bara kollat dom en dag var men det som slog mig är att dom jobba på helt olika sätt. Haney jobba nästan bara med GUBBS och plan, men Mclain jobba mycket med olika positioner som man inte fick vara i så länge man håll sig undan från dom var han glad.



Det som jag tror skiljer sig mellan en "vanlig" PGA tränare och dom "stora" är att dom är grymt duktiga på att marknads föra sig själv och paketera deras produkt. Sen är det klart att man måste ha lite tur med sina spelare också, att någon lyckas. T ex. Leadbetter med Faldo osv.

Postat av: Simon Wikholm

Publicerad 2011-12-06 20:56:29

Träffa Hans Moberg, det blir ett intressant möte.

www.bigscoor.com

Postat av: Robin Stålebring

Publicerad 2011-12-07 10:08:57

Tack Simon. Intressant hemsida!!



Erik: Jag tror att man kan lära sig sjukt mycket genom stå och titta på andra tränare. Det är något jag ska göra.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela