Stålebring Golf Academy

Träna på att tävla

Publicerad 2011-12-27 10:10:39 i Allmänt,









Rubriken ter sig inget annat än oskyldig och helt logiskt. Man måste måste träna på att tävla. Det är många juniorer som värdesätter sällskapsrundor lika högt som en tävlingsrunda. Det som händer på en sällskapsrunda resultatmässigt är egentligen inte alls viktig tycker jag.

Är man en satsande junior som lägger ner tid på golfen så är det tävlingsresultat som gäller. Punkt slut. Jag tycker prestationen att ställa upp i en tävling är bra mycket bättre än att gå runt på hemmabanan och spela sällskapsrundor med låga resultat.

Men hur tränar man på att tävla?

Hur gör man egentligen det?

Ska man göra tio armhävningar innan man slår en järnsjua på ranchen för att efterlikna en hög puls som kan infinna sig under ett nervöst läge på golfbanan?

Eller ska man göra ett personligt avtal med sig själv under träningar?

Klarar jag inte av att håla 50 raka puttar från en meter så får jag börja om. Även om jag missar efter fyrtioåtta puttar i rad.

Jag tycker att tio armhävningar innan jag slår ett slag är ytterst förlegat. Även om jag har en hög puls så är den pulsen inte förankad i mina kognitioner. Jag är inte nervös för något. Jag är bara trött. Då tycker jag hellre att "klara av" - övningar är mycket mer effektivt.

Det handlar om att framkalla samma kognitioner vid träning som vid tävling. Då tränar jag på att tävla. Den som tränar på att tävla blir bra på att tävla. Är man bra på att tävla då vinner man förmodligen en hel del tävlingar. Är man bra på att spela sällskapsrundor då blir man duktig på poängbogey och har 4.5 i hcp.

Varje tränare har med säkerhet något som just han eller hon brinner för. Något som i deras ögon är nyckeln till framgång. Något som kanske skulle kunna klassificeras som min nyckel är just hur man tränar på att tävla och hur ofta man gör det.

Jag har tänkt och tänkt på detta ämne hundratals timmar genom åren. Jag skrev också att rubriken till detta inlägg var tillsynes oskyldig och det har inlägget varit hittils. Det jag kommer ta upp nu är svårt att förmedla på ett sätt som inte gör mig missförstådd.

Jag vill förmedla en positiv syn av något som är oerhört smutsigt. Naturligtvis tycker inte jag att betting med stora insatser är allt annat är oerhört riskfyllt. Min syn på betting, och den synen som jag vill förmedla här, är att det är ett effektivt verktyg. Ett verktyg som man kan använda sig av för att framkalla tävlingsituation.

Är man en person som gillar tävlingar så är det inte ovanligt att jag som person gillar att spela om något. Det behöver inte vara pengar. Det kan vara att den som förlorar måste tvätta dom andras klubbor i en hel vecka. Allt för att skapa tävling och framkalla dom tankar som produceras vid tävling.

Tittar man på KBT så fungerar det precis som rubriken säger. Vill man bli bra på något så måste man utsätta sig för det. Är man rädd för ormar så måste man med hjälp av verktyg utsätta sig för just ormar. KBT är en av dom kraftfullaste behandlingsformer i dag.

Så, vill man bli bäst på att tävla så måste man träna på att tävla. Vill man bli bättre att prestera i en situation där ens kognitioner spelar en stor roll måste man utsätta sig för just dom tankarna, just dom känslorna och just dom kroppsliga reaktionerna.

Är det tävlingsuppehåll under sommaren på Skandia Tour så är en bettingmatch, med precis lagom insats så att just dom känslorna framkallas, helt rätt.

Med träning händer det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela