Stålebring Golf Academy

Bollflyktslagar!

Publicerad 2011-11-27 18:11:04 i Allmänt,



Det finns förmodligen lika många svingteorier som det finns stjärnor i rymden, dvs oändligt. Överallt där ämnet golf presenteras så finns det alltid ett eller flera svingtips från en övertygande instruktör. Vissa förespråkar en "enplanssving" och andra förespråkar två plan som det rätta och det enda. Vissa föredrag "StackandTilt" medan andra tycker något helt annat.

Naivt sagt så finns det bara en sak som påverkar slaget rent fysiskt, och det är impact. Rent fysiskt är det faktiskt så. Klubban träffar bollen en gång och det är då slaget blir till.

Således bör Impact vara den mest utforskade delen i golfsvingen tycker jag. Nästintill självklart. Men det finns ingen som vet vad som händer vid Impact med säkerhet.

Ovanstående bild fungerar som grund för min och golfvärldens frågeställning, vad påverkar utgångsriktningen på bollen, är det svingspåret eller klubbladets vinkel?

En fråga som tåls att tänka på.

Har du svaret så ring mig oavsett tid på dygnet. Framförallt är det intressant att inget vet på riktigt vad som påverkar utgångsriktningen. Ganska häppnadsväckande när man får reda på det första gången med tanke på alla avancerade drives och simulatorer och gud vet allt som finns...



Kommentarer

Postat av: palle

Publicerad 2011-11-28 20:01:03

vaddå, eftersom bollen deformeras vid impact så är den ju inte helt elastisk. klubban är i kontakt med bollen över en viss tid, dt. hur länge borde ju bero på hur mjuk bollen är och hur mkt du sopar på. skulle gissa att bollens riktning är den samma som klubbladet när den lämnar klubban, inte när den träffar.

skjut lite ståldankar i simulatorn på dormy, borde ge mer elastik stöt och därmed kortare dt och således samma riktning på kulan som bladet.

Postat av: Robin Stålebring

Publicerad 2011-11-28 20:27:05

Tja Palle!



Kul att du kommenterar!

Problemet är att hur mycket bladet och spåret påverkar skiljer sig åt vid olika klubbor. Där har du problemet. Sen är det också bra det du säger med att bollen "fastnar" på klubban.



Du som är professor borde ju kunna ta reda på allt detta, doktorera i bollflyktslagar!

Postat av: Kanelsnäckan

Publicerad 2011-11-28 22:35:16

Det finns ju dessutom ytterligare en faktor som gör denna diskussionen mycket intressant...sidoskruven! Den syns dessutom dåligt i t.ex. Dormys simulator. Jag antar att det borde finnas lika många teorier på hur sidoskruven skapas som bollens utgångsvinkel.

Postat av: Robin Stålebring

Publicerad 2011-11-29 06:57:12

Kanelsnäckan! En ära att ha dig här!

I sommar skulle det vara kul om vi åkte iväg på en tävling ihop, det skulle va kul, nån minitour kanske? Det skulle jag kunna priorietera faktiskt.



Till ditt inlägg nu;

Absolut. Den påverkar väl inte utgångsvinkeln men är högst intressant. "simulatorn" på "varuhuset" är bra men många som jag snackat med säger att den inte alls är 100 % då den bygger på antaganden och formler.

Postat av: palle

Publicerad 2011-11-29 10:00:17

tänk billard! vita kulan riktning(svingspår) har inte så mkt med den röda kulans (golfbollens)riktining efter impact. däremot minskar kraftöverföring med vinkeln = skuret slag går kortare. skruven borde uppstå av hur mkt klubbhuvudets vinkel skiljer sig från svingspårets vinkel. ev oxå hur mkt klubbhuvudets vinkel ändras under träffen. så på din bild ser det ut som huvudet stängs lite under träffen, men fortfarande är öppen i frhlnde till svingspåret. skulle kunna vara wikström som safear ut en gubbfade på 11'an ;)

Postat av: Sundberg

Publicerad 2011-11-29 12:39:07

Trackman är det mest exakta hjälpmedlet för tillfället för att att kunna få en förståelse till varför bollen flyger som den gör.



Att du säger att den bygger på antangande och formler är inte riktigt sant. Det enda antangandet den gör är att beräkna bladets normal i träffen. Resten läser den av med fin precision. Samma teknik används förutom inom golfen även av millitären så jag skulle nog våga ta gift på att den är ganska trovärdig. Sen att greta 4000 år gammal kommer in och hävdar att hon utomhus slår sina driver spikrakt 250 meter handlar nog mer om personens verklighetsuppfattning än maskinens, tror jag.



Angående bollflyktlagarna då.. Det som påverkar bollens utgångsvinkel (vänster/höger om mållinjen) borde bero på bladets position i träffen förutsatt att bollen träffar mitt i sweetspot. Det krävs alltså inte bara att bladet är exakt i vinkel med målinjen utan även att lien gör så att sula ligger rätt mot marken för att få normalen att bli rätt. Ett tilägg till den teorin är att även infallsvinkeln bör vara 0 grader, dvs att man träffar bollen på det vertikala planets lägsta punkt.

För att sedan få bollen att dessutom flyga rakt efter målinjen kräver ett svingspår som är lika med mållinjen, dvs 0 grader. Då skapas ingen sidskruv på bollen och den kommer således att flyga rakt om man bortser från yttre förhållanden som gravitation och vind.



//

Amatören har talat!

Postat av: Modig

Publicerad 2011-11-29 18:34:59

Kul att de skapar debatt. Undra vad hogans treevinos och palmers trackmans sa. Om de brydde sig att bladet var 2' stängd men bollen landade där den skulle. Känns som att siffran på datorskärmen är viktigare en siffran på scorekortet nuförtiden!!?

Postat av: Robin Stålebring

Publicerad 2011-11-29 19:34:53

Bra sagt av Modig och Sundberg!



Jag det är intressant att Sundberg skriver "maskinen" bygger till viss del på antagande men efter vårat telefonsamtal så kan man undra varför, utöver mig egen nyfikenhet, man ska ta reda på exakt påverkan på utgångsriktning?



Behöver man det?

Postat av: Bofinken

Publicerad 2011-11-29 22:48:08

Jag är övertygad att Niklas Bergdahl och Anders Molin är nära sanningen i denna studie.



http://woodlands.se/Files/Billeder/GolfAcademy/Div/Bergdahl_Molin_SpecialarbeteTU0710_Hemligheten_bakom_ett_rakt_slag.pdf

Postat av: Robin Stålebring

Publicerad 2011-11-30 13:28:53

Intressant Stefan!



Jag står själv inför ett precis likadant specialarbete, det ska bli spännande!

Postat av: grahn

Publicerad 2011-11-30 23:37:49

vet att dave pelz pratar om spåret 10% och klubbvikeln 90%. med andra ord, siktar du med klubban MITT I hålet från 1 meter men svingspåret är 10cm vänster MITTPUNKTEN utav hålet så hamnar bollen 1cm vänster om MITTPUNKTEN utav hålet. detta gäller puttning.



vad gäller långa slag, typ 50 meter och längre, har jag en känsla av att man komprimerar bollen vilket gör att den i större utsträckning följer svingspåret. vet inte om det "makes sense" eller inte.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela