Stålebring Golf Academy

Idag dök det upp en synpunkt i min mailbox...

Publicerad 2011-11-30 19:42:46 i Allmänt,

Idag öppnande jag min mailbox och läste ett intressant mail från en erfaren golftränare i Sverige och vän till mig. Det mailet innehöll synpunkter på debatten kring bollflyktslagar som har ägt rum bloggen.

Det var högst intressant och därför vill jag visa synpunkterna, så här skrev personen i fråga:

Bollflyktslagar, intressant!
Däremot tror jag inte den absoluta sanningen och vetskapen med den kommer att gynna vare sig dig som tränare, dig som spelare eller dina elever.

Inlägget från personen i fråga skapar en oerhört relevant frågeställning, nämligen:

På vilket sätt kommer mina elevers score förbättras på grund ut av att vi vet exakt vad som skapar bollbanan?

Imorrgon torsdag, då ska jag ringa min kurschef Anders som är verksam på en fin golfklubb i Blekinge. Han ska få svara på ovanstående fråga. Det blir kul. Kunskap är ju aldrig tung att bära!


Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2011-11-30 21:02:25

....intressant. Fortsättning följer hoppas jag. Webcam på samtalet?

Postat av: Modig

Publicerad 2011-11-30 21:05:26

Du blir golfens blondinbella. Kul läsning!!!!

Postat av: Erik

Publicerad 2011-11-30 21:18:22

Tycker nog att det är en lite konstig frågeställning! Det kanske inte alltid är bäst för eleven att veta vad som händer men; Tänk så här, om eleven är ute på banan och det dyker upp en konstig bollbana som han inte är van vid att se och inte tycker om just den bollbanan.... hur ska eleven/spelaren kunna korrigera sig själv utan att veta vad som händer med spår och blad. Jag tycker, och detta är min åsikt inte rätt eller fel, att vet man inte som golftränare vad det är som påverkar bollens bana hur ska du då kunna hjälpa eleven. Självklart kan man köra en Myhrberg och mysa i kiosken och fråga om eleven har det bra hemma men svårt och tro att det hjälper slicen!!! Hur den här tränaren kan säga att det inte skulle hjälpa dig som tränare då tror jag du är ute på djupt vatten!

Bra ämne igen!!



Robin tack för att jag få skriva av mig lite!!

Postat av: Sundberg

Publicerad 2011-11-30 22:07:08

Jag håller med orden ur mailet att det i synnerhet inte kommer att gynna eleven i fråga.



Ta dig själv som exempel Robin. När du har slagit ett dåligt slag på banan under en tävling. Vad är grundregeln för att få scoren att ändå se respektabel ut när du kommer i mål? Jo det är att glömma det föregående och se till nästa slag. Men eftersom jag spelat åtskilliga rundor med dig så vet jag att du istället borrat ner dig i frågan: varför slog jag bollen 2 meter höger om pin och inte mitt i koppen. Sen har det hängt kvar i ditt huvud mycket längre än nödvändigt och det har drabbat ditt spel. Rätta mig om jag har fel.



Att korrigera sin sving under rundan allt för mycket ser jag inget positivt i, det blir bara än mer psykiskt knäckande än vad denna sport redan har att bjuda på. Så jag anser att scoren kommer bli bättre utan diverse svingteorier och frågor om varför.



Och precis som mailet frågar. Måste man veta varför?

Spelat handlar om att ta sig från punkt a till punkt b, sedan hur den kommer dit är ej den primära frågan. Kan du däremot upprepa samma samma rörelse och slag varje gång har du kommit en bra mycket längre bit på vägen mot framgång än den som letar efter sanningen om bollflyktens mystiska lagar.



Sen kan det var intressant att forska i men inget som din elever behöver fylla sitt huvud med. Golf är nog svårt som det är!



//Sundberg

Postat av: Modig

Publicerad 2011-11-30 22:46:09

Är på nått sätt både skrämmande och lite härligt att ingen har facit på detta. Min åsikt är nog att de flesta inte bör veta pga att Inte fastna i teknikträsket ( bor redan nog med folk där ) utan mer fokusera på att få bollen i bål på så få slag som möjligt och fatta att det inte syns på scorekortet hur bollen hamnade i hål. Däremot finns det spelare som ska ha denna kunskap som en del av sin utbildning. Därav skall vi som tränare kunna ge denna kunskap till den bättre spelaren!!

Postat av: Niklas Dahlgren

Publicerad 2011-12-01 14:02:48

Det känns som jag behöver förtydliga mitt uttalande angående mitt mail till Robin.

Att som tränare inte skulle gynnas av att ta del av nya exakta rön angående impact är lite tillspetsat, men i mina ögon är informationen vi redan vet/har om impact och bollflyktslagar tillräckliga för att förstå spelarens bollbanor och behov.



Jag ser inte gärna utvecklingen i golfen där spelare och tränare blir slav under en Trackman eller liknande för att kunna få trygghet och förståelse för orsak/verkan under sina träningspass. Lägger man ner allt för stor möda på försumbara avvikelser i datavärden så har man inte förstått spelets komplexitet.



Leadbetter, Harmon, Maclean, Haney och alla andra topptränare världen stirrar sig inte blind på en Trackman under sina lektioner. Deras tränade ögon räcker för att konstatera lagen, deras kunskap för att komma fram till svingprincipen och deras erfarenhet för att arbeta med preferensen. Konstatera lag, välja princip, arbeta med preferens. Bollbanan är alltid tränarens och spelarens lärare och bör alltid vara det primära att utgå ifrån.



Bollflyktslagarna är trots allt bara en modell för att skapa struktur i svingen för golftränaren. Det finns topptränare som inte använder sig av den modellen men som ändå har rätt bra koll, t ex Henri Reis.



Men efter läst merparten av Bergdahl/Molins specialarbete så finns det några intressanta poänger att fundera kring, ur tränarperspektiv. Men mycket är förstås dravel utan användningsområde.

Är klubban är på väg nedåt i impact är den också alltid på väg utåt från spelaren sett.

Det är med andra ord stört omöjligt att starta bollen på mållinjen om inte infallsvinkeln är 0.

I praktiken finns den alltså ingen poäng med att starta bollen på linjen (järnklubba) om du vill träffa bollen rent, d v s boll först underlaget sedan. Snittet på PGA Touren vad det gäller infallsvinkel är trots allt 4 grader ner med mellanjärn.

Starta bollen på linjen är bara en utopi i datavärlden.



Sedan har jag svårt att tro att Tourspelarna har ett 0-0 värde i bollträff på svingspår/bladposition.

Jag vill ju tro att svingspåret är en direkt effekt av svingplanet, och jag tror inte Matt Kucher kommer in i ett 0 läge i sitt svingspår, och han verkar ju kunna slå bollen rätt rakt.

Det finns fler än ett sätt att slå bollen rakt på. I praktiken rakt, inte i datavärlden rakt.



(Men det är kanske en generationsfråga. Är man tränare och uppvuxen i Persimmon & Tour Balata-eran finnar man inte försumbara detaljer i datavärden som spelets mest västentliga del)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela