Stålebring Golf Academy

Naivt budskap i senaste numret av svensk golf

Publicerad 2012-04-22 10:15:56 i Allmänt,




Tidningen Svensk Golf är allt annat än dålig. Den är enligt mitt tycke väldigt rolig att läsa och ger mig, och förhoppningsvis även medelgolfaren, mycket matnyttig information om spelet golf.

I senaste nummret finns det en krönika av Tobias Bergman samt ett långt reportage som båda behandlar samma typ av ämne - spellik träning.

För er som arbetat med mig så hoppas jag att inte glömt bort att nämna vikten av spellik träning och att jag har förklarat hur man faktisk tränar så spellikt som möjligt. Jag tror det kan bra för mig att nämna att jag är positivt inställd till spellik träning innan jag spinner vidare på kommande resonemang.

Det är nämligen så att jag får en naiv uppfattning av den växande trend som faktiskt är på g som innebär att medelgolfare uppmanas att lämna "vanliga" lektioner till favör för spellektioner. Precis som Bergman skriver i sin krönika.

Jag kommer alltid att erbjuda spellektioner för det finns vissa elever som kan maximera sitt eget spel genom att genomgå en spellektion istället för en "vanlig" lektion på rangen. I det fallet är det inget att snacka om.

Men min yrkesplikt som PGA-tränare är att hitta maximal effekt för eleven och erbjuda den typ av lektion som faktiskt ger mest valuta för elevens pengar. Det är oftast inte en spellektion. Naturligtvis finns det andra adekvata skäl till varför eleven ska ta en spellektion, det kan vara att det är trevligt och intressant men det är oftast inte det mest gynnsamma för elevens spel. Det är viktigt att nämna.

Det ligger en stor sanning i att lektionspaket som behandlar elevens teknik oftast är mer relevant för elevens utveckling än en spellektion. Läser man senaste nummret av Svensk Golf så får jag uppfattningen av att en spellektion reder ut en hel del problematik som kan inträffa på banan men kan det inte vara så att den problematiken är orsakad av tekniska variablar i svingen?

Med tanke på det snitthandicap som råder i dem flesta Svenska golfklubbar så är jag övertygad om att ett arbete med elevens teknik oftast är det mest effektiva sättet att skapa ett stabilare spel. Närspelsträningen är också viktigt och den behöver inte nödvändigtvis förläggas på banan då det gäller spelare med ett handicap som motsvarar snittet i Sverige.

Jag är inte på något sätt en motståndare av spellikträning, mentalträning eller träning under press jag är bara mån om elevens spel och försöker hitta den absolut mest effektiva vägen för att skapa utveckling.

Det är oerhört få spelare utöver dem spelare som vi ser på TV som inte har stor vinning i att förändra sin teknik. Varför ska golfsveriges 500 000 golfare helt plötsligt bli "räddad" av en spellektioner när 98% av dessa aldrig arbetat med sin teknik under en period som är längre än 30 dagar?

Säg att spelare arbetat med sin teknik under en ansenlig tid med en PGA-tränare och där noggrannhet varit den röda tråden - då kan en spellektion vara högst relevant.

Med träning händer det - älskar du spelet så älskar du att bli bättre!



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela