Stålebring Golf Academy

Nu är det dags att lämna tvångströjan för gott

Publicerad 2012-04-10 18:09:37 i Allmänt,



Ett av dom vanligaste träningshjälpmedlen som finns är "strapen". Det är för er som inte är bekant med den en slags handboja som man fäster vid överarmarna och därmed säkerställer att avståndet mellan elevens armar inte ökar under svingen.

När eleven får på sig denna för första gången blir det som en chock då den känns oerhört trång och inte sällan kallar eleven den för tvångströja. Det är dock dags att lämna den för gott. Helst bränna upp den i majbrasan.

Jag skriver om detta hjälpmedel för att jag fick en fråga på Facebook för ett par dagar sen. Det var en elev som ville bli kvitt sin "flying elbow" och undrade hur i sjutton han skulle gå tillväga.

När man pratar om flying elbow så är "strapen" ofta på tapeten som ett lämpligt träningshjälpmedel. Jag har själv använt "strapen" och jag har till och med byggt en strap som skulle uppfylla mina krav bättre, den skulle inte gå att tänja ut och därmed fungera inte helt olikt som en tvångströja.

Strapen är dock i det närmaste värdelös. Den hjälper inte speciellt mycket och ibland kan jag nästan uppleva att den lurar elevens hjärna. Varför är den i det närmaste värdelös då?

Strapen ger eleven lösningen rakt av och dessutom serverat på ett silverfat. Den tankeverksamhet som krävs av eleven vid en lyckad teknik förändring bör vara mycket ansträngande till en början för att eleven ska förstå hur den nya rörelsen ska gå till. Det måste skapas nya rörelsemönster i hjärnan och myelinskidorna runt om nervtrådarna ska växa och bli tjockare och transportera dem nya signalerna snabbare och snabbare.

När eleven står med en strap så behöver eleven inte tänka alls på hur han eller hon ska handskas med att faktiskt skapa ett tajtare mellanrum mellan armarna eftersom strapen "fixar detta åt eleven". Hur ska man göra då?

Det är enkelt. För att bli kvitt en flying elbow så placerar du en headcover under höger armhåla (eller en handske om du vill höja svårighetsgraden) och simsalabim så får du helt plötsligt anstränga dig.

Ett annat konkret exempel som symboliserar samma sak är hur du går tillväga om du vill bli kvitt en socket orsakat av balansproblem. Om du vill få lösningen serverad på silverfat för att sedan lämna tillbaka silverfatet och tappa lösningen så ställer du dig på två bollar som du har placerat under trampdynorna längst fram på foten.

Om du istället vill lära dig att hitta lösningen för gott och skapa ett nytt och stabilt rörelsemönster så placerar du dem två bollarna under varje fots häl.

Testa!

Älskar du spelet så älskar du att bli bättre - med träning händer det.

Kommentarer

Postat av: Kanelsnäckan

Publicerad 2012-04-11 09:37:03

Helt rätt! Det ska vara svårt för då tvingas du lära dig...eller så ger du upp =) Jag är en förespråkare för bladklubbor, eller iaf inte "stekpannor", till juniorer dessutom. Just bara för att de har lättast att lära sig och med bladklubbor tvingas du lära dig att slå bollen bra vilket kommer underlätta oerhört för dig som golfare länge fram.

Postat av: Robin Stålebring

Publicerad 2012-04-11 18:15:13

Tycker att det är lite svårt att dra den liknelsen med jag förstår hur du tänkter tror jag. Klubbor kan vara lättspelade tycker jag. Man kan använda sig av svårare klubbor i träningsyfte. Då främst att man tränar med en flat järn sexa för att få ner händerna eller dylikt.

Postat av: Kanelsnäckan

Publicerad 2012-04-16 22:23:56

Med svårt menar jag att det är personen som måste göra jobbet. Precis som med headcovern i stället för strapen. Du måste själv åstadkomma förändringen och inte att ett redskap får dig i rätt läge utan ansträngning eller i fallet med lite svårare klubbor, du tvingas lära dig att få en bollträff.



För den lite mer avancerade golfaren anser jag att det viktigaste är att få en bra bild av sin egen sving och vad det är i svingen som åstadkommer bollbanan. Sen om du hjälper till med "stekpannor" eller ej är ju helt upp till individen.

Postat av: Niklas Dahlgren

Publicerad 2012-04-17 11:24:36

Här kommer ett sent inlägg i debatten.



Med ovan resonemang, d v s att lösning på silverfat skulle vara av ondo, torde även siktpinnar enligt samma resonemang vara lika förkastliga. Siktpinnar som finns i var och varannan Tourspelares bag och används dagligen i deras träning. Blir spelarna alltså inte bättre att sikta med dessa pinnar när de konstant har svaret på marken mellan fötterna och bollen?



Eftersom jag själv förespråkat och använt "strapen" vid otaliga tillfällen på elever känner jag att jag vill förklara dess ändamål (eller i varje fall mitt ändamål).

"Strapen" har i mina ögon för avsikt att synkronisera armarnas sving med överkroppens rotation, d v s skapa en synkroniserad rörelse där större muskler styr mindre, vilket i förlängningen skapar händer som inte behöver manipuleras i impact.



"Strapen" i sig är ingen Leadbetter produkt men alla liknande träningshjälpmedel som Leadbetter står för bygger på kinestetisk inlärning, d v s skapa känslor att eftersträva. Känslor är trots allt det enda du kan förlita dig på ”in sving”. Med tanke på att Leadbetter tränat Faldo med dessa hjälpmedel som varit världsetta 97 veckor och vunnit sex Majors så har jag svårt att se att träningsmetoden inte är effektiv. Men som med all inlärning krävs det ambitiösa och träningsvilliga elever.



Jag är tämligen rätt säker på att spelare blir bättre på att sikta med siktpinnar och även rätt säker på att "strapen" och liknande verktyg hjälper spelare att känna rätt saker, i detta fall synkronisering.



Nu är det inte så ofta det är möjligt, men när det är möjligt att hitta övningar som ovan kring balans där du som elev blir tvungen att kämpa emot problemet, är det naturligtvis enormt effektivt. Men som sagt, det är långt ifrån alltid det är möjligt.

Postat av: Robin Stålebring

Publicerad 2012-04-17 20:52:03

Kul att du skriver Niklas och bra skrivet!!



Jag har svårt att förstå hur strappen i sig kan vara bra då det egentligen är en helt annan process som krävs av eleven för att resultat ska åstadkomma.



Jag håller mig endast till sanning då jag säger att jag har slagit mest med strappen i hela sundsvall och jag vet jag kommer längst i min process då jag inte använder strappen och får fokusera på att klara av övning själv.



Strappen aktiverar inte alls rätt nervbanor och låter inte eleven försöka själv. Det är just det som är grejen och svår att förmedla i skrift.

Postat av: Erik Andersson

Publicerad 2012-04-17 21:22:49

Bra inlägg Robin!



Jag har så klart också haft sprappen, gummilist, tape och snöre på mina elever med ett mindre gott resultat. När mina elever fick drilla och slå med strappen så gick det väl ok men så fort jag tog av den och lät dom slå bollar utan så blev resultatet att dom separera armarana mer och tappa all connection och höger armbåge flög all världens väg.



Niklas - Har du provat att använda en mjuk boll mellan armarna i stället för strappen? Jag upplever att den gör samma sak som tvångströjan men att resultatet blir mycket bättre, känns också lite mer pedagogiskt i mitt tycke.



Bra Robin, tvångströjan har gjort sitt!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela