Stålebring Golf Academy

MYT nr 1 - På rangen funkar det alltid..

Publicerad 2012-12-25 14:39:22 i Allmänt,

 
 
 
Vi i klassen har länge talat om att vi borde skriva om alla myter som cirkulerar på våra golfbanor runt om i Sverige. Så därför tänkte jag börja göra det. Det blir kul och kanske jag får några gästkrönikörer närmaste dagarna.
 
Min första myt är något jag verkligen skulle vilja slå hål på. Jag får nämligen höra denna myt varje dag jag är på golfbanan.
 
"På rangen funkar varje slag men när jag kommer ut på banan så funkar ingenting"
 
Där har ni den. Helt bissart att så många golfare ser sina dåliga rundor som ett resultat av dåligt psyke. Låt mig säga såhär. Det finns scratchspelare som slår bollen lika bra som dom som har vunnit på ET men har själva aldrig klarat cuten på ET. Där är det psyket eller spelstrategi som spökar.
 
Det finns inte många medelgolfare som slår höga drawes på rangen och på banan toppar, duffar och slice. De allra flesta har så bristfällig teknik att det helt enkelt inte går att spela med den på banan. En runda på handicap eller bättre beror snarare på ett ovanligt lågt puttsnitt den dagen eller kanske rentav turliga studsar.
 
Kanske låter hårt men det är min sanning. Det är också enkelt att påverka tekniken snarare än att börja gräva i huvudet efter skälen till varför slagrädslan aldrig ger sig. En höghandicapare vet inte vad slagrädsla är. Det är inte samma sak som nervositet!!!
 
Kontentat är alltså att en inomhussässong med ren teknikträning är det absolut bästa. Och nej, man behöver inte veta vart bollen far för att ändra svingen.
 
Med teknikträning händer det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela