Stålebring Golf Academy

MYT nr 2 - Jag går aldrig på mitt handicap!

Publicerad 2012-12-26 19:29:53 i Allmänt,

 
Det är en matematisk skillnad på ett genomsnitt och ett personbästa. Ett snitt ska representera ett värde som ligger precis i mitten av alla sammanlagda värden. Ett personbästa är något som inte bygger på det "vanligast förekommande värde", det representerar det yttersta resultatet.
 
Skulle jag få äran att gissa vad den genomsnittliga poängsumman är från samtliga singeltävlingar under 2012 så gissar jag på 30 poäng. Det är vad jag tror om jag ser till min egen golf under året samt vad jag har sett under min profession.
 
Dagens myt beror till främsta orsak inte på vår egen förmåga att spela golf. Det beror på handicapssystemets utformning. Det vi har i handicap är det vi har som personbästa.
 
Varför är det ingen golfare som tycker att det har gått bra när man möter dom efter avslutad rond?
 
Därför att dom jämför ständigt med sitt personbästa. Jag ska sluta med det nästa år. Speciellt eftersom jag inte alls spelar så mycket längre. På mitt handicapkort står det 3. Utanför SGF:s handicapssystem, i verkligheten, har jag kanske 6 i hcp.
 
Med sunda jämförelser händer det.
 
Nu har jag börjat med lektionsgivning i golfhallen. Slå mig en signal så tar vi en lektion.
 
076 85 319 89 / Robin

Kommentarer

Postat av: Erik W

Publicerad 2012-12-27 13:28:55

Kloka ord du skriver. Jag har även bestämt mig för att skippa ständig jämförelse med mitt "personbästa" under under rundorna 2013, för att minska på anspänning under rundan och känna mer glädje efter rundan;-)

Ha det gott!
/Erik W

Svar: Jag tror det är bra på riktigt. Om man ständigt jämför sig med sitt PB så kan det bli svårt.2013 blir vårt år Erik ! ;)
Stålebring Golf Academy

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela