Stålebring Golf Academy

Slipsknut i rätt kontext!

Publicerad 2012-02-28 18:21:12 i Allmänt,



Precis som på bilden ovan har jag själv lärt mig att knyta min slips idag. Jag stod och övade på att knyta slips på Strömsons med Mats som för övrigt återigen visade prov på service av högsta klass.

Jag upplevde det som roligt och jag kände mig motiverad att nå mitt mål, dvs att kunna knyta min slips själv och att slippa behöva be om hjälp varje gång vilket jag upplever som oerhört pinsamt.

Det är intressant hur motivation funkar. Jag var motiverad av att själv nå mitt mål som var att kunna knyta min slips själv men jag blev också motiverad av att "komma bort" från mitt nuläge och att slippa behöva be om hjälp varje gång jag ska iväg på fest.

Det är just det som alltid är grundläggande i alla idrottspykologiska böcker som jag tagit del av, att vi kan bli motiverad både till att nå ett nytt önskat läge men också att komma bort från sitt nuläge.

Jag upplevde knuten som svår i början. En något stökig process med knytar och vändingar hit och dit. När jag med stor belåtenhet gick från butiken så tänkte jag snabbt att det var perfekt att jag valde rätt tid för för mitt besök på Strömsons. Det var ganska lugnt i butiken och Mats kunde hjälpa mig.

Om jag istället hade valt att besöka butiken mitt på dagen under en lördag innan studenten så hade kontexten nog sett annorlunda ut. Jag hade säkert lyckats lära mig att knyta slipsen men jag är säker på att jag hade upplevt mer stress.

Det finns en anledning till varför vi har våra lektioner i "studios" och lektionsrum. Jag blev påmind om det idag. Jag blev påmind om vikten av att skapa dom bästa förutsättningarna när en ny rörelse ska läras in.

I sommar ska dom bästa förutsättningarna skapas i lektionsrummet på Öjestrand. En lugn avskild miljö med dem rätta träningsverktygen.

Med träning händer det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela