Stålebring Golf Academy

Custom Fitting

Publicerad 2012-01-19 19:39:45 i Allmänt,




Ett begrepp som är riktigt "hett" för tillfället är Custom Fitting. I veckan har vi diskuterat just vikten av en skräddarsydd utrustning ur alla möjliga synvinklar.

Det är svårt att berätta allting kring Custom fitting eftersom det är ett så pass stort område men det finns vissa saker som vi lär oss på tränarutbildningen som kan vara av intresse.

Det handlar om vem som utför "fittingen" samt vilka hjälpmedel man bör ha. Våra föreläsare tillhör dem mest erfarna inom Custom Fitting och poängterar vikten av att en utbildad instruktör gör "fittingen". Just av den enkla anledningen att utrustning och sving går hand i hand och kunskap om mer än bara utrustning är ett måste.

Det vi pratade om idag var också vilka hjälpmedel som är lämpliga vid en Custom Fitting. Vi använde oss av Trackman hela dagen. Det är ett kanonverktyg men dom som slog bollar hade invändningar mot reabiliteten i mätvärdena.

Det verkar vara så att mätvärderna blir sämre om man mäter med en Trackman inomhus. Det jag tar med mig av dagen är en hel del. Framförallt vikten av att förstå korrelationen mellan utrustning och svingteknik i samband med en Custom Fitting.

Kommentarer

Postat av: Sundberg

Publicerad 2012-01-19 21:07:05

Trackman fungerar oändligt mycket sämre inomhus än ute i det fria. Möjligtvis skulle den kunna fungera bättre inomhus om bollen fick möjlighet att färdas en längre sträcka än vad den vanligtvis gör inför dörrar.

Postat av: Robin Stålebring

Publicerad 2012-01-19 21:58:48

Du säger det också. Jag reagerade på att det var så många av klassens bättre spelare som sa att deras värden aldrig kunde stämma. Då hade vi även märkt bollarna!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela