Stålebring Golf Academy

Har du ett bra tempo? Filma dig själv och räkna "frames" !

Publicerad 2012-01-08 10:23:35 i Allmänt,




Råd och rön är något som man blir överröst med. Vare sig det gäller bantning, muskelbygge, aktieklipp eller svingtips så finns det miljoner olika tips från en mängd olika människor. En riktlinje som jag håller mig till när jag tar del av nya tips är just tipsens förankring.

Är det någon ny ide som har en tydlig förankring i verkligheten är det  intressant att ta del av den iden och granska den med öppna ögon.

I boken "Tourtempo" så finns det en tydlig förankring i verkligheten. Det behöver absolut inte vara den bästa iden bara för det men den är väl värd att granska. I boken har man filmat väldigt många duktiga golfspelare och räknat antalet bilder i själva videofilmningen.

Man har räknat antal bilder från starten av svingen till toppen av baksvingen samt starten på baksvingen till bollträff. Det har i majoriteten av fallen resulterat i ett matematiskt förhållande skapat av räknade sekvenser. Förhållandet mellan baksving och nersving till bollträff har oftast varit 21:7, 24:8 eller 27:9 sekvenser.

Förkortar man dessa bråk så får man ett 3:1 förhållande. Det är just det förhållande som man kallar för "Tourtempo". Jag tycker det är spännande och väl värt att granska.

Så...har du en film av dig själv så är det bara att börja räkna och kolla om du har samma tempo som tourspelarna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela