Stålebring Golf Academy

Less is more!

Publicerad 2012-01-07 11:52:50 i Allmänt,






Igår resonerade jag kring instruktörens fokusområden vid en teknikförändring. Jag fick några kommentarer där man undrade om jag endast var beredd att ändra uppställningen och inte greppet eller siktet. Jag menade givetvis att jag är beredd att ändra allting som påverkar svingen innan klubban är i rörelse.

Det innebär att jag kan ändra greppet, siktet etc.

Nu till dagens resonemang. Det är en händelse som får exemplifiera gårdagens inlägg. För snart fyra år sedan var jag på Leadbetter Academy och tog en lektion. Akademin låg i Champions Gate och är en mäktig träningsanläggning där många av världens bästa golfspelare förlägger sin träning.

Lektionen kostade mig runt 220 dollar och varade i 2 timmar. Den innehöll en ordentlig videoanalys med en riktigt bra kamera och ett bra svinganalysprogram. Jag tog lektionen för tränare som heter Andrew Parks. Han har bland annat tränat en rad olika tourspelare och skriver kröniker för Golf Digest US.

Under dom två timmarna ändrade vi följande:

Vi stärkte min nedersta hand en aning för att skapa en bättre release genom slaget.
Vi tiltade mitt huvud åt höger en aning för att nacken skulle matcha resten av ryggraden.

Det var allt. Som man kan se så har dessa två ändringar en gemensam sak, nämligen att det är ändringar som sker innan klubban är i rörelse. Jag upplevde dessa ändringar som annorlunda men absolut inte överväldigande.

Det var precis lagomt för att jag skulle kunna tillgodogöra mig lektionen och utvecklas effektivt. För mig handlar det om pricksäkerhet. En duktigt instruktör är trygg i sin syn på elevens teknik och väljer endast att arbeta med få utvalda delar. På så sätt upplever eleven oftast att lektionen är lätt, rolig och begripligt.

Less is more.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela