Stålebring Golf Academy

Möten med andra människor ger energi!

Publicerad 2012-01-11 19:50:53 i Allmänt,

Idag var en lång dag på Bosön innehållande teknikprov och föreläsningar kring grupplektioner. Man träffar hemskt mycket  människor som bär på olika kunskaper här på Bosön och det ger mig energi. Det ger mig också inspiration. Jag fikade med en lärare från GIH idag.

GIH känns spännande. Tränarprogrammet är något jag verkligen skulle kunna tänka mig att gå. Vi pratade om mental träning idag under fikat. I måndags var nämligen det ämnet på tapeten.

Vi i klassen fick en fråga av föreläsaren angående kravfördelning i en prestation på golfbanan hos en bättre spelare. Vad väger tyngst i prestationen, är det dem tekniska färdigheterna eller dem mentala färdigheterna?

Naturligtvis svarade alla i klassen att hos den bättre spelaren handlar det till stor del om spelarens mentala styrka och svarade att fördelningen var 70/30 ( mental/teknik). Det är ett vanligt svar.

Fastän vi är så överygade så är det så få som faktiskt ägnar merparten av tiden till just mentalträning. Jag vet inte riktigt varför det är så. Min personliga erfarenhet är att spelare kanske finner den träningen lite krystad. Det är inte riktigt meningen.

Jag tror att mentalträning är nyckeln. Mentalträning är också ett stort begrepp. Ett väldigt stort begrepp. Under måndagens föreläsning kände jag att jag behöver hitta en direkt koppling till en situation i verkligheten för att kunna påvisa relevansen av mentalträning hos en spelare.

Ett bra exempel på vad jag menar skulle kunna vara följande:
En spelare slår alltid svag fade första hålen på tävlingar på grund av nervositet och försiktighet. Spelaren lider kanske av lite slagrädsla. Efter ett tag släpper dock detta och spelare slår istället kraftfullare svingar och kanske rent av en lätt draw uppstår i bollbanan.

För mig är det då mental träning att spelaren och tränaren gemensamt skapar en plan för hur spelaren ska hantera detta mentala fenomen. Det skulle kunna vara att spelaren skriver på insidan av sin keps att första hålen ska han eller hon svinga kraftfullt. Riktigt kraftfullt. Oavsett hur spelaren känner.

Första tio tävlingarna upplever spelaren kanske att detta är helt fel. Det är dock naturligt och helt rätt att det känns "fel". Efter tio tävlingar kommer dock spelaren uppleva den kraftfulla svingen som mest naturligt.

Jag tror att det är ett sätt som är mer påtagligt för spelare och kan motivera spelare till att arbeta mentalt. Det är vad jag tror.

Ett bra forum för dessa analyser och övningar är spellektioner. Där kan elevens "riktiga" spel granskas.

Återigen igen, med träning händer det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela