Stålebring Golf Academy

När och hur ska man ändra sin golfsving?

Publicerad 2012-01-06 10:20:10 i Allmänt,



Den största motståndet vid en teknikförändring måste vara känslan. Känslan som uppstår när man gör något som man inte är van vid. Det är mer än obehagligt. Det är något som jag absolut inte undanhåller som instruktör. Det positiva är dock att just den obehagliga känslan leder en till en teknikförändring.

Niklas och jag pratade ofta om den känslan som en slags riktlinje. En riktlinje för att eleven har hittat rätt och faktiskt gjort något annorlunda. Det är lätt att uppleva att den obehagliga känslan aldrig kommer  att försvinna men det stämmer inte. Det är något som man inte behöver oroa sig för. Sköter man sin träning rätt så blir det bra och svingförändringen programmeras.

Förra vintern läste jag en kurs i Östersund som hette "kognitiv psykologi". Där föreläste en psykolog kring ämnet inlärning. Han talade mycket om vilken miljö som var mest lämplig för inlärning. Då började jag fundera kring miljön ute på golfbanan.

Jag upplever det rent generellt lättare för elever att ändra sin teknik på tu man hand med en instruktör istället för i en stor grupp. Vid en teknikförändring så blir bollbanorna oftast sämre till en början.

Det kan vara svårt att hantera i en grupp där teknikförändringar blandas med spelövningar. Jag är ganska fast besluten om att ändringar i tekniken är optimalt i ett lektionsrum avskilt från andra.

Påstår jag nu att jag inte kommer ha några grupplektioner i sommar?
Att jag inte komma ändra någon teknik hos någon spelare om det inte är absolut tomt på rangen?

Absolut inte. Jag har redan flera olika kurser i grupp inplanerat som det snart går att läsa om på min nya hemsida. Jag kommer bara följa en tes. En viktigt tes tycker jag. Det handlar om uppställningen.

Det är ofantligt mycket lättare att ändra något i uppställningen innan svingen börjar än att ändra något under rörelsens gång. Hittils har jag inte hittat många medelgolfare där uppställningen inte är ett effektivt sätt att påverka svingen och därmed bollbanan.

Så min tes vid kurser i grupp är att fokusera på uppställningen hos eleven. Det blir bra mycket lättare för eleven att ändra sin teknik på det sättet. Det är en tes som sträcker sig över samtliga lektioner, inte bara kurser i grupp. Uppställningen är ju trots allt grunden till svingen och det går inte att bygga ett fint hus med sned grund.

Jag har tagit en lektion på en av världens största golfakademier, nämligen David Leadbetter Golf Academy i Orlando. Efter den lektionen var jag ännu mer överygad om att ändringar i uppställningen är grejen. Det tänkte jag skriva om imorrgon.

Bloggen finns nu även på SN24.se







Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela