Stålebring Golf Academy

Slagrädsla....

Publicerad 2012-06-24 11:07:41 i Allmänt,

Slagrädsla är ett begrepp som ofta florerar kring spelare med lägre hcp och i tävlingssituationer. Jag har själv känt mig slagrädd både en och två gånger. En slagrädd person vågar sällan ta egna beslut kring sitt kommande slag. Processen runt ett slag för en slagrädd person är mer likt ett lotteri än en medveten beslutprocess.
 
En slagrädd person värdesätter sällan information såsom vind, avstånd, lutningar etc. Det är inte värt att samla på sig information eftersom det är inget som hjälper. En bra liknelse för hur det kan vara när en slagrädd person ska slå ett slag följer. Om du MÅSTE placera handen på en stekhet platta på spisen så fokuserar då inte speciellt mycket på hur varm plattan eller hur ont det kommer göra - du gör det bara så snabbt som möjligt för att få det överstökat.
 
En person som inte är slagrädd vill inget annat än att samla på sig så mycket information om slaget som möjligt. Han slår sällan ett slag utan att ha värderat läget i minsta detalj. Om han inte har förberett sig känner han sig naken och ofärdig. Feedbacken från slaget är ovärdelig för en person som älskar att förbereda sig inför sitt slag, dvs inte lider av slagrädsla. Feedbacken utvecklar hans spel och ger honom ett svar på hur "rätt" hans förberedelser var.
 
Nyckeln till att bota slagrädsla skulle kunna vara att våga stanna kvar i förberedelser lite längre. Att tvinga fram mental ansträgning och att inte bara välja flykt inför sina slag.
 
Med mental ansträgning händer det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela