Stålebring Golf Academy

Röda tråden!

Publicerad 2012-03-30 20:45:29 i Allmänt,




När jag pratar med människor i min omgivning som på ett eller annat sätt har knutit ann till ett gebit så ser jag ständigt en röd tråd. En röd tråd som handlar om deras hängivenhet till långsiktighet och en stabil process.


Låt mig ta några exempel från människor som jag själv har träffat och pratat med. Vissa är nära vänner och vissa personer har jag träffat av en ren slump i olika sammanhang. Johan M som är en god vän till mig och duktig golfare är duktig på placeringar, speciellt inriktat på börsen. Han säger alltid till mig att börsen är en guldgruva. Man blir glad av att höra det och samtidigt som han ger en oerhört positiv bild av mitt eget sparande så säger han att jag måste tänka långsiktigt. Börsen är stabil på minst 5 års sikt.


En annan person som jag finner oerhört inspirerande är Anders Granheim. Han träffade jag idag. Med en ödmjuk attityd ger han mig hopp om bättre resultat i gymmet och talar olikt många andra inte om mirakelkosttillskott eller andra imaginära genvägar. Han talar om helheten. Han pratade om sömnen, avslappning, bra mat, stresshantering och därigenom skapa en stabil grund för att lyckas. Det jag tog mig med från Anders idag var att en grym fysik skapas genom långsiktighet.


Ett annat exempel är våra landslagtränare i golf. Under varje föreläsning som jag varit på med Swedish golf team så har det alltid funnits en” PowerPoint-slide” med siffran 10 000 på. Det ska symbolisera antalet timmar som krävs för att skapa en rörelse som är pålitlig och duglig under press på elitnivå. Siffran gäller på golfens högsta tourer men siffran är också gångbar i så många andra sammanhang, musik, andra idrotter och retorik är några exempel att nämna.


Det finns flera människor med en hängivenhet till ett gebit som jag har stött på som inte är nämnda i detta inlägg men deras röda tråd är densamma. Den är enkel och sund. Den handlar om en slags storhet i målsättningen och fokus på relevanta framgångsfaktorer. I den fokuseringen finns det inte plats för genvägar i form av snabba aktieklipp, mirakelkosttillskott, talanger vars framtid är förutspådd vid 8 års ålder eller genomskinliga försäljningsknep.


Det kanske låter lite spretigt när jag beskriver vad som inte får plats i den ”röda tråd” som finns vid skapandet av framgång men jag menar precis det jag skriver. Utan att på något sätt skära bort min motivation att förbättras så skapas snarare mer motivation när jag för en gångs skull vet vad som krävs. En insikt som är nödvändig för att bli riktigt bra på något.


Så..


Älskar du golf så älskar du att bli bättre – med träning händer det.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela