Stålebring Golf Academy

EQ

Publicerad 2012-11-25 22:16:35 i Allmänt,

 
Tanken var att jag skulle ladda upp bloggens första video med mig och Christer Stahlen och 10 tuffa intervaller men fel format på videon satte stopp för det. Så idag blir det lite tankegångar som ni får tolka precis hur ni vill.
 
 
Säg att en av mina närmaste vänner startar en butik. Han jobbar hårt och lägger ner mycket tid första året eftersom det krävs mycket för att allt ska gå ihop. Han har dessutom satsat mycket pengar i ett varulager som innebär en stor risk.
 
Nu är det så här att jag och min kompis har umgåtts mycket genom åren och hittat på en massa olika saker tillsammans. Vi har bowlat, spelat golf, tränat på gym, pratat om allvarliga saker och stöttat varandra genom tuffa perioder. Vi har också gått på restaurang och fikat ihop och vi har alltid betalat var för sig om det inte varit något speciellt tillfälle som en födelsedag exempelivs. Jag har med andra ord aldrig någonsin krävt att min kompis ska betala min mat när vi gått ut och ätit en helt vanligt dag. Det känns befängt om jag skulle ha begärt det.
 
Men nu är det så att jag har "nött" ut mina löpardojjor och behöver ett par nya, Min kompis butik är en butik som säljer precis den löpardojjan som jag vill ha. Självklart ska jag jag ha rabatt när jag känner honom så pass bra. Jag har ingen tanke alls på att han lever på sin butik eller att jag själv inte kan ge tillbaka til honom. Jag ska bara ha rabatt - jag känner ju honom!
 
Att min kompis lever på butiken lika väl som jag lever på mitt 9-5 -arbete fattar jag inte. Jag fattar inte heller inte jag måste bjuda igen om jag får något.
 
Jag skulle kunna gå till min kompis och betala fullt pris och dessutom tacka nej till rabatten som jag blir erbjuden eftersom 300 pix inte är så mycket i långa loppet. Jag skulle kunna uppskatta min kompis butik och skryta om den för alla.
 
Tänk hur otroligt mycket rabatt jag ville ge en av våra mest kända medlemmar när hon hade köpt klubbor för 13 000 och säger till mig när jag erbjuder henne en handske och lite bollar:
- Nej tack Robin, du ska också leva. Jag är jättenöjd med det jag har köpt. Går det bra för dig i övrigt?
 
När hon sa det fick jag energi. Jag ville ge henne hur mycket rabatt som helst. På riktigt. Hon kunde fan ha fått spakarna. Konkreta handlingar säger mycket om personer.
 
Med blomrabatter händer det inte.
 
 

Kommentarer

Postat av: Emporda

Publicerad 2012-11-25 22:28:13

Bra skrivet.... Pricken över i'et :-)

Svar: Tack!
Stålebring Golf Academy

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela