Stålebring Golf Academy

Samma budskap men ändå inte!!!

Publicerad 2013-04-29 19:15:11 i Allmänt,

Varför körd du så tugnt hojtade en kille till mig på gymmet idag (som  jag för övrigt inte har någon bekantskap med). Jag vet inte sa jag, jag försöker köra tunga reps vissa veckor och lite högre reps ibland och denna vecka har jag fokus på tunga reps.
 
Han fortsatte att berätta hur viktigt det var att få kontakt med muskel för att kunna bygga större ryggmuskler och kanske komma åt samtliga muskler på ryggen. Helt plötsligt förstod jag att han har helt rätt. I all stress inför shopöppningen så har jag börjat köra tyngre och fel vilket missgynnar min utveckling på gymmet. Det är helt sant men det är inte det jag vill belysa. Jag vill belysa det sätt han inledde konversationen med. Han gav mig kritik och ställde en vass fråga. Givetvis låter det som om jag är konflikträdd, instängd och självisk när jag skriver detta men förbise gärna det just nu. Jag kan inte rå för hur jag reagerar och just då så blev jag fientligt inställd. Tänk om han hade sagt något helt annat som grundade en positiv bild. Han kanske skulle ha sagt något i stil med " jäklar vad ser vältränad ut, du skulle lätt kunna bygga mer muskler om du la på mindre vikter och fokuserade på mer kontakt istället"  eller " om du la på mindre vikter så lovar jag att din träning kommer skjuta i höjden".
 
Under våra middagar i Spanien för två veckor sedan pratade vi mycket om lektioner och jag minns såväl att jag sa att hur "dålig" en elevs teknik må vara så ska jag ALDRIG börja med kritik under en lektion. Alla elever i mitt lektionshus förväntar sig en stor utdömning och det är aldrig bra. Om jag belyser två positiva saker innan jag går in på elevens förbättringsområden så har jag skapat en mycket bättre miljö för lärande. Om nu någon säger att det inte finns två bra saker i en elevs teknik så kan den tränaren droppa tränaryrket tycker jag.
 
Vi tränare är inte här för att leka kung och hitta varenda fel hos varje elev. Vi är här för att skapa en miljö som är maxad för inlärning och med det kommer en positiv grundinställning.
 
Med en bra miljö händer inlärning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela