Stålebring Golf Academy

Vill alla verkligen ha tips?

Publicerad 2013-04-22 07:37:02 i Allmänt,

 
 
Igår pratade jag men en kompis till mig som också är PGA-instruktör och vi kom in på hur många det är som faktiskt upplever det jobbigt att spela golf på grund av att de får så många "tips" av andra. För det första så har jag aldrig någonsin gett ett tips till någon som inte har efterfrågat det, något annats känns ju som att det är kränkade. Då spikade jag ändå upp tre diplom till på min vägg i shopen igår så jag har nog en bit över 350 000 i utbildningar.
 
Men för en person som inte är utbildad och har 15 i hcp verkar det vara helt okej att utan att fråga "tipsa" och "hjälpa" andra människor som dessutom inte har bett om hjälp. Jag är helt säker på att den person ser precis hur stor översvingen är eller hur mycket personen böjer på sin vänsterarm i baksvingen. Grejen är att man vill knyta en speciell rörelse till varför det blir som det blir i bollbanan. Det kan man inte göra om man inte är utbildad.
 
Vidare skulle jag aldrig kommentera det som är dåligt först på en lektion. Innan vi går in på det som ska förbättras hittar jag minst 2 saker som jag upplever bra i svingen hos VARJE elev. Det sätter eleven i en bra sinnesstämmning som möjligör lärande. Så funkar det tyvärr inte med "tipsen" på banan.
 
Med tips från okunniga händer det inte.

Kommentarer

Postat av: Kanelsnäckan

Publicerad 2013-04-22 08:52:59

Mycket bra inlägg!

Att vänta på frågan, "kan du hjälpa mig?", är jättebra som motsats till att kasta ur sig kommentarer och tips on the fly. Om frågan om hjälp är helt ospecificerad är det dessutom jätteviktigt att ställa motfrågorna, "vad vill du ha hjälp med?" och "hur mycket träning är du villig att lägga ned?".

Jag har hyfsat många år som golfare i ryggraden och en hel del tankar om svingen...men med fokus på MIN egen sving. Om någon frågar mig om hjälp är jag villig att diskutera problemet och försöka relatera till om JAG haft just det eller något liknande problem och vad JAG gjort för att rätta till det. Det som är viktigt för mig som outbildad men entusiastisk utövare är ju att poängtera att jag utgår från mina egna upplevelser och inte ett facit.

Med tydlig och rak kommunikation händer det.

Svar: Skulle Kanelsnäckan vara intresserad av att skriva ett inlägg som gästbloggare?
Inlägget signeras givetvis med Kanelsnäckan endast. Vi på redaktionen skulle bli glad om du tackade jag!
Stålebring Golf Academy

Postat av: Johan Schlasberg

Publicerad 2013-04-29 14:31:49

Ditt inlägg om vikten av att gå till en utbildad tränare när man ska börja spela golf tål att sägas mer än en gång. Hade 15 i Hcp (innan jag slutade pga tidsbrist) och tror nu än mindre att detta gör mig till en bra "rådgivare".

Ditt inlägg påverkade min text (Dropgolf.se) om hur man ska börja spela golf.

Svar: Hej Johan!
Vad kul att uppskattar. Då kommer du nog uppskatta dagens inlägg också :)
Vad är är Dropgolf?
Stålebring Golf Academy

Postat av: Johan Schlasberg

Publicerad 2013-04-29 19:18:20

Som svar på din fråga om vad Dropgolf är.
Den största orsaken till att människor sluta spela golf är tidsbrist. I USA har de senaste fem år c:a 5 miljoner slutat per år. Det behövs flera olika sätt att kunna spela golf fortare/annorlunda. Dropgolf är ett.

Om detta och mycket annat om golf i framtiden kan man läsa på http://Dropgolf.se

Dropgolf har fokus på närspel och som alla golfare vet, men inte alltid övar tillräckligt, är ett bättre närspel den bästa vägen till lägre scorer. Folk borde ta många fler lektioner i närspel.

Svar: Kolla upp Golf In Sync!
Stålebring Golf Academy

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela