Stålebring Golf Academy

Jag tror att statistik föder flow

Publicerad 2013-08-14 23:30:02 i Allmänt,

Momentum är ett begrepp som ständigt flödar i TV när dom amerikanska kommentatorerna. Det är det ultimata tillståndet. Att nå dit handlar om att skapa en utmaning som är rolig och lagom svår. När jag har träffat bättre spelare så är majoriteten av dessa väldigt intresserad av statistik, tom förtjusta i statistik. Dessa spelare känner allt annat än hopplöshet och uppgivenhet.
 
De känner att de kan påverka sitt spel och att allt de gör har ett syfte. Vare sig det gäller att träffa greener, pricka fairway, starta en rutin med att knäppa sin handske eller räkna antalet puttar per träffad green så är allt relevant och viktigt. De ser allt som en helhet och lämnar inget åt slumpen. När man känner att man kan påverka sin situation och att en miss inte färgar hela rundan blir det också lättare att behålla fokus på varje slag. Varje sak man gör får ett syfte och känns meningsfullt.
 
Säg att du ska starta en tävlingsrunda med ett lätt par 4:a hål. Du vet att du har haft problem med att träffa greener med järnen och att du nu har tränat in en teknik som ska ge dig greenträffar. Helt plötsligt börjar du missa greener igen och du fattar inte vad som händer. Du blir arg och chockad och tänker att det blir en runda som inte kan bli bra.
 
En alternativ tanke till det scenariot är att du ser din miss som en möjlighet att rädda ett par och göra en save ( up and down). Du blir motiverad till att skapa något. Skapa statistisk. Det tänket gör att du inte missar greener. Vill du chippa så är du inte rädd att missa greener och  de långa inspelen blir avspända och fokuserad.
 
Med flow händer det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela