Stålebring Golf Academy

Rätt kurs?

Publicerad 2013-01-24 18:36:46 i Allmänt,

Ica fail
 
Ofta pratar jag och mina kollegor om prissättning och hur kunder uppfattar priset på varor olika beroende på vilken kontext varan befinner sig i. Jag vet att jag har skrivit om detta ämne förut  och där jag bland annat menade att om man är riktiga kompisar så betalar man fullt pris för en vara, om det är en god kompis som driver butiken. Så resoner jag och speciellt efter att jag har drivit shopen i sommar.
 
Jag skulle ju aldrig få för mig att stövla in på SPV, Bolagsverket eller någon anna arbetsplats och kräva nått extra av någon jag känner men det är i många fall inte ömsesidigt. Missförstå mig inte, jag gillar verkligen förhandlingen och till viss mån prutning men det finns prutning och sen fick det prutning.
 
Iförgår hände återigen det som är så speciellt. Det känns helt fantastiskt när en person tackar nej till rabatt och säger att han gärna vill betala fullt pris för två magnetarmband trots att han har hjälpt mig mycket och jag gärna ville ge rabatt för att skapa balans i vår relation. Den personen visar upp EQ tycker jag.
 
Givetvis faller jag också under en hel del saker som hör till om man är en kille på 23 år. Jag tycker också att det är coolt att köra en fin bil, att ha en snygg klocka och fräsha kläder. Jag är inget undantag. I  jakten på social status så verkar jag resonera helt annorlunda än merparten av mina jämnåriga på en sak. Om jag nu vill skapa en bra bild av mig och min ekonomi så skulle jag aldrig tycka att det var coolt att pruta. Det coolaste jag vet är när folk säger att man gärna betalar fullt pris.
 
För är det inte så att om man nu har pengar så borde man kunna betala fullt pris och inte pruta på ett sätt som är så oerhört pinsamt. Jag talar inte om förhandling för det är en helt annan sak. Köper man mycket saker hos mig så får man ett bättre pris än på vissa varuhus. Det tycker jag är okej. Så vill jag ha det för då finns det ett adekvat skäl.
 
Men om man prutar på en greenlagare, borste eller handuk så känns det enbart skämmigt. jag är övertygad om att många av mina kollegor prutar mycket mindre nu än innan de startade en affärsrörelse.
 
Jag sa till mina kompisar att jag ska aldrig tacka ja till en rabatt om det inte finns något som jag kan ge tillbaka för att skapa balans i relationen. Jag har gjort fel i många fall men nu känns det inte som jag vill göra det längre och jag har försökt följa detta i ett par år.
 
Det är viktigt för mig.
 
Med rätt pris händer det!
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Gurra

Publicerad 2013-01-24 18:47:25

Ett riktigt bra inlägg. Vet själv hur det är och jag vet inte hur många som jag har lagt ner tid på för att göra ett kost/träningsschema och struntat i att ta betalt bara för att det varit en vän.

Sen går det 2 veckor så ser man att dom helt struntat i allt och gått tillbaka till gamla vanor.

Just på grund av detta har jag börjat ta betalt av alla. Det har faktiskt lett till att dom som väl väljer att betala för det håller det bättre när dom "investerat" i det.

Kompispris i all ära. Men en riktig vän betalat fullt pris! Sen finns det alltid tjänster och gentjänster, men då ska båda parter vinna något på det!

Svar: Kul att du gillar inlägget. Kul att du resonerar på samma vis och jämnårig!
Stålebring Golf Academy

Postat av: Palle

Publicerad 2013-01-29 21:38:53

Det viktigaste är ändå att man måste inse att man formar sin egen klubb i viss mån.
vill man ha en shop på banan så måste man handla i den. hur många golfare är det som MAX på en golfbana på en dag, 300?
tycker det är fantastiskt att det ens jobbar så mkt folk på en golfbana.
jämför man med gymmen i stan verkar ju trenden gå mot total obemanning och varuautomater.
är det så man vill ha det på klubben oxå?

Svar: Aktuellt inlägg där Palle.
Stålebring Golf Academy

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela