Stålebring Golf Academy

Siffror, siffror, siffror, siffror siffror......

Publicerad 2013-03-12 19:22:55 i Allmänt,

 
 
Under Teaching Summit så är det tydligt att Trackman är det hetaste bland bättre tränare nu. Det är trendigt och sjukt inne och jag skulle gärna vilja bygga sundsvalls första studio med tillhörande vektorer och teknisk utrustning. Jag försöker förstå begrepp som spinloft och D-plan genom att googla och kika på Youtube-klipp men som jag har sagt förut så finns det något annat som ligger mig varmt om hjärtat ;Kommunikation.
 
Även om en tränare skulle förstå golfsvingen lika bra som en vektor så återstår det en viktigt sak i instruktion, nämligen själva utlärningen. Varför snöar alla in på siffror och bollbanor egentligen?
 
Om jag ger en bra lektion så är det enbart därför att jag och eleven skapat en bra dialog och jag har lyssnat mer än vad jag har pratat. När jag ger en dålig lektion (händer tyvärr) så beror det INTE på att jag inte förstår vad som påverkar bollbanan, det beror på att jag har varit otydlig mot eleven.
 
Säg att 80 % av mina lektioner under en säsong kräver 10 % av min tekniska kunskaper. Tekniken är alltså inte speciellt viktig för mig att bli bättre på. ÄNDÅ så ger jag riktigt dåliga lektioner då och då och det beror inte på något annat än bristande kommunikation. Den tränare som inte erkänner att han har gett och kommer att ge riktigt usla lektioner borde sluta omedelbart.
 
Jag kanske ska fråga en coach, beteendevetare eller psykolog om han eller hon kan vara med under 10 lektioner i sommar och enbart ge feedback på min dialog. kommer jag utvecklas som bara den och förmodligen 100 ggr mer än om jag köper en Trackman.
 
Med en bra dialog händer det!

Kommentarer

Postat av: Agneta Lindgren

Publicerad 2013-03-13 09:18:06

Bra skrivet Robin. En tränare som bara lyssnar på sig när denne pratar och inte på adepten kommer inte att lyckas. Klok du pojk :)

Svar: Tack Agneta, Du är väldigt välkommen att ta en lektion framemot vårkanten. Jag väntar på dig ;)
076 85 319 89
Stålebring Golf Academy

Postat av: Carl Hampus

Publicerad 2013-03-13 20:50:51

Helt rätt!

Svar: Kul att du gillar inlägget Carl Hampus. Välkommen att boka just din lektion så får vi hoppas att dialogen blir bra :)
Stålebring Golf Academy

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela