Stålebring Golf Academy

Cirkelns geometri!

Publicerad 2014-04-01 08:08:30 i Allmänt,

 
Innan jag börjar skriver om hur mycket mer jag ser, förstår och förbättrar med hjälp av TrackMan så vill jag absolut inte påstå att jag på något sätt är grym på TrackMan. Man blir inte grym på TrackMan på så kort tid men däremot så får man väldigt många Aha-upplevelser såhär i början. Ge mig två år så ska jag vara grym på TrackMan :)
 
Det jag har börjat fått upp ögonen för är hur enkelt det är att förklara svingar samt bollflykter med hjälp av en cirkel och dess geometri. Jag förstår varför saker och ting är som dom är och allt blir logiskt. Just att saker och ting blir logiska är väldigt viktigt när man ska motivera för eleven varför vi måste ändra på saker och ting, eller för den delen inte ändra på saker och ting.
 
Jag har alltid med mig en rockring på mina lektoner vilket gör att jag kan översätta det vi ser i TrackMan till enkel verklighet. Även om ett slag blir väldigt bra och den bollbanan vi ser är fin så kan TrackMan visa svaga punkter som kan brista under press eller när timmingen är dålig. Det är guld värt.
 
Siffror som Swing Direction, Swing Path och Attack Angle är verklighen ett resultat av cirkelns geometri. 
 
En annan sak som känns aktuellt som jag inte alls skulle ta upp om inte jag fått frågor på det. Min TrackMan kostar nästan 200 000 och jag har inte fått den av Öjestrand GC vilket en del tror. Det är absolut inget fel med att tro det men så är det alltså inte. Jag har betalat den själv och det är svårt att få igen pengarna men differansen rubricerar jag som "studielån" :)
 
Med träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela