Stålebring Golf Academy

Feedback från kollegor / arbetsätt PGA :)

Publicerad 2014-12-30 07:23:35 i Allmänt,

 
Det mest lärorika delen i min vardag är att lyssna på andras tränares åsikter om svingar. Det behöver nödvändigtvis inte vara svingar från personer jag själv tränar men naturligtvis är det extra intressant. om så är fallet. Om jag visar en sving för några av mina grymma kollegor ( Erik Andersson, Niklas Eliasson, Markus Westerberg etc ) så kan dialogen och kommentarer se ut enligt nedan: 
 
"gillar inte att armarna/händerhamnar så långt från kroppen i set up,, annars bra positioner på toppen,, skulle vilja se lite aktivare sättning/vinkling av handleder tidigare"
 
"du ser att händerna är utanför axlarna i set up"
 
"ser ut som han blir lite reverse och får lite för lite plats igenom"
 
"sen jobba med att underarmar ska nudda varandra efter träffen"
 
"Såg precis,, hon står lite långt ifrån ja. Men hinken står ju för långt fram för att påverka"
 
"samma som den andra, drilla med vänster hand för att känna var man är stark och orkar lyfta klubban i rätt led"
 
"Alltid lättare att få fart i en klubba som inte är på vät in mot kroppen efter vändning"
 
"Husväggen bakom är klockren åxå"
 
"Hade börjat köra start bara med vänster hand och få den att jobba mer konkav istället för runt och konvex så att klubban går mer upp istället för flack och runt"
 
"vid pitch och bunker får du loft och bounce att jobba korrekt för att vänster arm och skaftets alltid är i samma linje, det var det som kotte fick stor hjälp med,, han slog stora torvor med wedgarna utan"
 
"lite överdriven men mer åt det hålet... får du en tydligare tilt i nacken är det lättare för honom att sätta ett brantare axelplan. Om du också fixar svanken in uppställningen så får han lättare att räta ut höger ben i baksvingen vilket sätter höften på ett bättre plan som i sin tur hjälper honom med axlarna"
 
"Tycker armsvingen är lite för lång i förhållande till kroppen...... sen är axelplanet för flackt vilket gör att han blir för flack..... han behöver en bättre uppställning enligt mig med mindre svank och en mycket mer tiltad nacke"
 
 
Jag förstår ju att alla kommentarer förmodligen är grekiskan för många av er som läser bloggen men jag kommer ihåg att när jag var junior ville jag gärna höra hur duktiga PGA-tränare talade med varandra. Jag var oerhört intresserad av dialogen, vilka begrepp man använde sig av och hur åsikter faktiskt skilde sig åt.
 
Jag håller på att planera en teoretisk utbildning som ska utgå från TrackManvärden samt bollflyktslagar. Den ska pågå under våren och målet ska vara att mätta en del vetgiriga golfare som faktiskt vill lära sig på riktigt. Motsatsen till det är nog alla lirare som jag hör "hjälper" andra golfare rangen och banan fast dom inte alls har en blekaste aning om vad dom snackar om samt att personen ifråga som får "hjälpen" inte ens har frågat om det. Ni vet precis vilken typ av person jag snackar om. 
 
Jag finner det oerhört fashinerade faktiskt. Jag har lagt ner hundratusentalskronor på utbildningar, hundratusentalskronor på hjälpmedel och tusentalstimmar timmar på egenutbildning och ÄNDÅ ser jag svingar grummligt ibland. Ändå ska vissa "hobbyexperter" övertygande "hjälpa" andra :), det är fantastiskt roligt!
 
Vi ses i hallen!
 
Med träning händer det.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela