Stålebring Golf Academy

Affirmationer för bättre golf?

Publicerad 2014-03-27 14:41:10 i Allmänt,


Om man googlar på Affirmation så får man denna beskrivning:
 
 
Affirmation (av latin affirmatio, ’försäkran’) är i nyandliga rörelser positivt färgade fraser som upprepas i tal och skrift i syfte att förbättra sin livssituation. Affirmationer utgår från tanken att man själv skapar sin verklighet och att ens tankar är det som orsakat ens nuvarande situation. I åskådningar, såsom i boken och filmen The Secret, ges exempel på vad affirmationer kan skapa.
 

Jag skriver om detta ämne för att jag kikade lite i ett material som heter "Det inre spelet" som en mentaltränare här i sundsvall har skapat. Jag har själv använt det ( en bok samt en CD-skiva) och upplevde det som bra. Det är ett material som är väldigt tydligt och fokuserar på de saker som vi faktiskt gör bra.  Att skriva ned en affirmation är ju bra om man grundar det på sanning. Jag har själv en affiirmation som jag skrev för 2 år sedan som hjälper mig varje gång jag behvöer extra styrka.
 
Vet ni vad som skapar dålig mentalkapacitet då?
 
Dålig bollträff!
 
Och dålig bollträff kommer från bristfällig teknik som inte får ny näring via träning. För en bra spelare som har tränat mycket teknik och har en hygglig teknik är den mentala delen större än hos en amatör som inte alls har tränat mycket teknik. Dålig bollträff beror ju inte alls på att man är nervös inför just det där vattenhindret utan att man är nervös för att man vet att man har för dålig teknik för att klara av nervositeten.
 
En bra spelare kan börja slå bra slag in mot green igen efter svacka med det långa spelet pga att chippningen funkar strålande. Om chippning och närspelet funkar bra blir man inte rädd att missa greener och vågar därför svinga fria och därmed blir långa spelet bra. En sådan påverkan/förändring kan inte en dålig spelare vara med om därför att det kräver en bra grundteknik.
 
Med träning händer det.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela