Stålebring Golf Academy

Hookade wedgar?

Publicerad 2014-03-26 18:40:45 i Allmänt,

En riktigt bra exempel på hur siffror i Trackman förklarar en grymt pitchslag på 50 meter ges i nedanståend video:
 
http://www.youtube.com/watch?v=gg8zIaah05I
 
När jag var 16-17 år så fick jag ofta feedback på att jag gav för mycket hook till mina wedgar och att det var väldig konstigt att skruva wedgar men videon ovan förklarar rätt mycket. Grejen med att jag tar upp mina egna slag som exempel är att jag upplevde dessa bollbanor som extremt låga och ofta med den skarp stopskruv. Att anmärka på en vänstertiltad spinaxis ( jag lirar vänster) är egentligen fel av två anledningar:
  1. Det ska krävas en rejäl tiltning av spinaxis för att en wedge ska skruva sig snett ( högt loft)
  2. Det känns viktigare med längdkontrol än med sikte vid wedgar.
Dessutom är det svårt att slå ett lågt spinnslag med något annat än en insiderörlese.
 
Det har för övrigt aldrig varit så kul att ge lektioner som det är nu. Jag har förmånen att ha en hel del lektioner och dagarna går rätt fort nu när jag och min Trackman hjälps åt. Den stora skillnaden är att jag ser saker som jag inte såg tidigare eller som inte går att se med blotta ögat. Jag behöver inte testa teorier på elever och vänta på resultatet i samma utsträckning om förut, nu är det lättare att se fixa problemet på direkten.
 
Du som läser detta - boka in en lektion med mig. Jag väntar på att du ringer ikväll :)
 
Med träning händer det!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela