Stålebring Golf Academy

Lösning?

Publicerad 2014-03-16 20:06:52 i Allmänt,

url.jpg

 

Tänk om facit på varför svenska golfklubbar tappar medlemmar inte är via nyrekrytering?

 

Tänk om lösningen istället skulle vara att fokusera på de medlemmar vi har och varför folk slutar spelar golf. I olika studier som jag har fått presenterat för mig så är det oftast dålig bollträff som är en av dom starkaste argumenten till varför folk slutar att spela golf.. Likväl är det bra bollträff som är en av de starkaste ( tror t.o.m den starkaste anledningen ) skälen till varför folk spelar golf.

Om man då utgår från dessa undersökningar gjorde av SGF så kanske en lösning skulle kunna vara att sätta ett "uppställningskrav" på varje golfklubb med en utbildad PGA-instruktör knyten till klubben. En "uppställningskrav" skulle funka så att innan man får spela på banan varje säsong så ska man få ett godkännande av sin PGA-pro på grepp och uppställning. 

Det innebär att i medlemsavgiften ingår det en privatlektion till varje medlem där medlemmen får en korrekt uppställning och ett korrekt grepp av instruktören. Om man inte går på den lektionen och får hjälp så att alla rundor automatiskt blir bättre så får man heller inte spela på banan. 

Det skulle i teorin också leda till att varje medlem förmodligen slår mindre slag på banan vilket sänker rundtiderna också. Det är inte helt fel. Samt att alla kommer tycka det är roligare att spela och att folk skrattar mer och därmed lever längre också :)

När jag nu sitter hemma framför TV:n och skriver detta inlägg så hittar jag på riktigt inte ett enda argument som talar emot denna lösning. Inte ett enda.

Med ett "uppställningskrav" händer det.

Kommentarer

Postat av: José Mariá Ródiles

Publicerad 2014-03-16 20:47:09

En privatlektion tar väl ca 30 minuter, en golfklubb med 2000 medlemmar innebär då att det är 1000 timmars arbetstid för tränaren. Det är ungefär 20 veckors arbete.
Tänk dig följande scenario : Golfnöten Pelle ringer till bett-Åke klockan 9.00 en söndagsmorgon i Mars, banan är nyöppnad.
Pelle frågar "ska du med och spela? Solen skiner och sommargreenerna är i toppskick."
Bett-Åke svarar "låter as kul men jag har tyvärr inte gått min lektion ännu och första lediga tiden är 16 maj...."

Svar: Tack för din kommentar Jose!
Vi har 6 månaders inomhussäsong hos oss.
Stålebring Golf Academy

Postat av: José

Publicerad 2014-03-16 21:54:47

För klubbar som inte har inonhussäsong 6 månader per år då?
Och hur ska bryttsätter med nästan 12000 medlemmar lösa det?
Du tror inte att flera av deras medlemmar kommer sluta spela golf om dom måste åka dit för att ta en lektion?

Svar: Hur löser ni det när det kommer nybörjare? Dom får väl gå en kurs på minst 10 timmar?
Stålebring Golf Academy

Postat av: Tomas

Publicerad 2014-03-17 21:20:35

Å jag som tycker att det jobbigaste är alla förbannade rundor bakom folk som inte släpper igenom eller tycker att det är Ok med sex timmars rundor "bara" för att det är lördag

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela