Stålebring Golf Academy

Tänk på angle of attack - välj övre sidan av rangen eller boka en lektion.

Publicerad 2014-05-24 07:38:35 i Allmänt,

 
Äntligen har vi bytt ut våra rangemattor på rangen och det är mycket uppskattat av medlemmarna. Som instruktör och ägare av TrackMan kan jag berätta lite fysik kring dessa mattor. För att kunna göra det är bra att inviga er i begreppet angle of attack som är en av många vinklar som TrackMan mäter. Det är helt enkelt klubbans vinkel mot bollen i träffan. Det finns tre riktningar klubban kan ha i träffan om man bara fokuserar på angle of attack, neråt ( klubban är på väg ner och det visas som minusvärde i TrackMan, svingens lägsta punkt är den andra riktningen ( helt enkelt där klubban vänder och är påväg upp igen, den sista är då klubban är påväg upp och då benämns det som + i TrackMan.
 
Det största felet amatörer gör är att dom träffar bollen på uppåtvägen med järnklubbor och därmed "skopar" bollen precis som i bilden ovan. Snittet på USA-touren är att järnklubba nummer 6 träffar på bollen neråtvägen med en vinkel på -5 grader. Det är många amtöter som har precis tvärtom och duffar och toppar pga av det.
 
Dom nya mattorna är så oerhört förlåtande att dom "släpper" förbi en ordentlig skop på +5 grader utan att ge ge någon dålig bollträff. Bollen är så otroligt uppeggad på dom nya mattorna så alla skopningar blir bra och då kan ni tänka er hur varje person som skopar bättrar på sin skopning varje gång dom slår på dom nya mattorna. 
 
Precis som i ett blogginlägg för ett år sedan lyfte jag fram dom gamla mattorna och det för jag fortfarande, för dom som vill slå bollen på gräs också och inte bara på världens mest föråtande mattor. 
 
Det bästa är ju att boka en lekion och se till att just din angle of attack inte är på plus utan enbart minus. 
 
Med träning händer det. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela