Stålebring Golf Academy

Jag försöker inte använda ordet talang längre

Publicerad 2014-11-16 08:31:39 i Allmänt,

 
Senaste månaden har jag arbetat som vikarierande lärare i högstadiet och det finns en sak som jag tror är mest värdefull för eleverna att veta. Det är att förstå att svagheter har alla, det viktiga är att man belyser dom och behandlar dessa effektivt. 
 
Det är alltså inte något "fel" i att inte förstå hur man ränkar ut ekvationer utan felet är att inte lägga ned tiden som krävs för att bli bättre på ekvationer och därmed uppnå sina mål. Det är också väldigt dumt att värdera de elever som på något sätt har lyckats förstå ekvationer i ett tidigt skede högre än de som måste "kämpa" för att förstå ekvationer. Även dom elever som på något sätt lyckas förstå ekvationerna i ett tidigt skede kommer att stöta på problem och därmed bli tvingade att belysa sina svagheter och behandla dessa effektivt.
 
Ordet talang använder jag inte. Som jag känner nu kommer jag nog aldrig använda ordet då jag inte vet vad det betyder. Så fort någon beskriver en person som talangfull så ska man fråga vad dom vill beskriva med talangfull och oftast är det att någon är bättre än genomsnittet på någon färdighet.
 
Varför den personen är mer talangfull är oftats svårt att svara på och för varje person som beskrivs som talangfull finns det nästan alltid en mer specifik förklaring har jag märkt. Han är en riktig talang på utförsåkning därför att han är 2 decimeter längre än sina jämnåriga kompisar, är man en talang då?
 
Han är grym på golf fast han är tio år därför att han är motoriskt mer begåvad än andra, är man en talang då?
 
Hon är grym på att löpa för att hon har sprungit mycket mer än alla andra i sin klubb och fått mer betald träning än sina kompisar, är man en talang då?
 
Han är duktig på att chippa och putta för att han har en grym bollkänsla och har lätt för alla bollsporter, är han en talang då?
 
Oftast är ju personer som beskrivs som talangfulla mer motoriskt begåvade och kan ta åt sig träning mer. Jag tror dock knappast att alla på topp 100 på WGR är duktiga på att lära sig nya idrotter, har extra lätt för att jonglera eller är motoriskt mer begåvade. Men oftast är personer som vi kallar talanger i golfen motoriskt begåvade.
 
Grejen är att ju mer man ifrågasätter talangfulla spelare desto svårare blir det att sätta fingret på vad som är talang. Det är bara svepskäl att använda ordet talang eftersom det är svårt att säga talangfulla spelare kan utnytja sin snabba utveckling i ett längre perspektiv. 
 
Om jag kunde se att spelare som är inom topp 100 på WGR gemensamt är mer motoriskt begåvade eller vad det nu kan vara för gemensamn nämnare som tagit dom till framgång så skulle jag också använda den egenskapen som en ledstjärna till att beskriva unga spelare som mer benägna att lyckas i sin idrott. Typ att om man ska bli sprinter så bör man besitta en större fördelning av typ 2 - muskelfibrer. Det är ju inte talang utan genetisk fördelning som  extremt många "icke-sprinters" också har men dom har aldrig blivit presenterad för en friidrottsklubb.
 
Den enda gemensama nämnaren som jag kan med säkerhet säga om framgångsrika golfspelare är mängden träningstid. Jag är rätt säker på att många av topp 100 på WGR inte fick iväg bollen första gången dom testade golf men eftersom dom la ner mer träningstid på golfbanan så blev dom snabbt bättre.
 
En spelare som har lättare för att slå golfbollar under sin första kontakt med golfen kommer att komma till en punkt där det krävs enorm tid till träning för att utvecklas för eller senare. Utvecklingen dit är för mig mindre viktigt.
 
Jag vill alltså inte använda ordet talang för jag förstår inte ordet. Jag förstår inte att mer än att folk använder talang för att beskriva någon som har lätt att slå golfbollar under sina första år i golfen. Eftersom vi inte kan säga att majoriteten  på topp 100 på WGR hade "talang" i sina första år så går det inte att se en korrelation mellan "talang" i tidig ålder och en proffskarriär.
 
Jag tycker att man kan säga att en person som anser att någon är talangfull inte beskriver vad man egentligen menar. Det blir bara ett svepskäl för att förklara en effektiv framgång. Duktiga tränare använder inte svepskäl så därför ogillar jag ordet talang.
 
Om jag ska vara riktigt personlig och lägga fram några mycket diffusa iaktagelser som hör ihop med alla dessa resonemang så kan jag ibland uppleva att personer som var socialt accepterade, populära, omtyckta, hade status  under sin grundskoleperiod inte i samma utsträckning utvecklas i samma takt som personer inte var populära eller hade status.  Förklaringen till det kanske är att dom personerna fick uppleva det och behövde inte skapa en process för att nå tid. 
 
Personer som är framstående i en idrott i unga år lär sig inte att hantera motgångar och när dom för första gången möter motstånd är dom sämre på att hantera detta och slutar för dom orkar inte .
 
Ordet talang är förlegat och man kan inte använda ett ord som man inte kan förklara innebörden av. Om man försöker förklara ordet talang så resulterar det oftast i att man säger at tnågon har en färdighet som gör att dom är bättre i ung ålder men att just den färdigheten inte alls avspeglar sig bland dom bästa i världen. Det gör att talang verkligen tappar sin mening då den störtsta gemensama faktorn för topp 100 på WGR är mängden träningstid.
 
Kanske är det så att talang är förmågan att hantera det man inte klarar av?
 
Med träning händer det!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela