Stålebring Golf Academy

Sovmorgon varje dag i skolan?

Publicerad 2014-11-29 08:37:49 i Allmänt,

 
 
Eftersom jag arbetar i skolan så får jag ta del av nya förslag som läggs på bordet både internt inom en specifik skola men även inom en bredare politk. För ett tag sedan kom det upp ett förslag om att elevernas schema borde anpassas för att få en senare start på dagen, en sk sovmorgon. Motiveringen var att eleverna är trötta på morgonen och därmed sjunker prestationsförmågan och resultaten sjunker.  Jag tror närmare bestämt att det var på radion jag hörde detta i någon form av debatt.
 
Jag  får inte ihop det för det låter som om man ska skapa en skolvärld som inte förbereder elever för den riktiga världen utanför skolan där arbeten oftast börjar 08.00. Dessutom så är många elever jag möter väldigt trötta på eftermiddagen också eftersom dom har haft "så mycket lektioner". Jag tror att många elevers potential begränsas pga av att struktur och tid på skolan fasas ut och det är svårt att inte dra paralleller till idrottens värld.
 
För några dagar sedan pratade jag med några av dom juniorer som jag tränar om att vi borde köra ett riktigt tungt benpass på julafton och att dom borde köra åtminstone en timmes träning i golfhallen. Motiveringen till det är för mig sjävklar, det är få juniorer som ägnar tid åt träning på julafton och därmed får ni ett försprång till er "motståndare". En ytterligare motivering är att hänvisa till juniorernas målsättningar, att bi proffs. Det är ett ganska extremt mål och ett extremt mål kräver just extrem träning.
 
Det måste ju ses som nonchalant och inte bejakade av juniorernas mål att inte resonera på detta sätt. För dom som inte lever till hundra procent enligt detta tankesätt, vilket är en del bland juniorer, föräldrar samt lärare, så har jag rätt ofta fått höra att det är för tuffa krav och att det inte går att lägga en träning 08.00 på morgonen. Då kan man fråga sig hur man ska kunna nå extrema resultat om man inte tränar extremt. Tyvärr leder inte "treknack" till Europatouren.
 
Tillåter jag elever att sitta i klassrummet med keps på och att det därmed går 5-10 minuter av en 60 - minuters lektion att be dom ta av sig kepsen med hänvisning till skolans strikta regler om kepsförbud så är det nonchalant mot elevernas mål. Jag gör så att jag står vid klassrummets dörr och ber eleverna att lämna kepsen i skåpet så jag aldrig behöver be dom ta av sig kepsen. Det innebär 5-10 minuters mer studietid. Varje lektion. Varje dag år ut och år in. Det är att bejaka eleverna, elevernas mål och även våra skattepengar.
 
Om jag spinner vidare på samma tankar så tycker jag att en gruppindelning i en såkallad utvecklingsgrupp på golfbanan ska göras utifrån träningsdeltagande till mycket större del. Det innebär att vi lägger många träningar tidigt på morgonen eller att vi, som igårkväll, annonserar om en frivillig löpning för golfjuniorer på en fredagkväll och helt sonika ser vilka juniorer som närvarar. Dom som närvarar står för något som jag tycker är elit. Resultat, sorer, provresultat är sekundärt. Det behöver svenska skolan och föräldrar förstå.
 
Därför ska julafton ses som en fantastiskt möjlighet att ligga steget före alla andra och att den dagen ska framför andra dagar definitivt innehålla både ett tungt gympass och teknikträning i hallen. Extrema resultat kräver extrem träning. Det känns nu sjävlklart hur detta blogginlägg med mina högst personliga åsikter ska sammanfattas :
 
Med träning händer det.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela