Stålebring Golf Academy

Tekniken är väl det enklaste?

Publicerad 2014-11-01 15:15:57 i Allmänt,

 
 
För ett par år sedan pratade jag med Charles Svensson som är mångårig fystränare och har själv varit framstående inom kortdistans. Som vanligt när vi pratar så handlar det ofta om idrott och utveckling och det som Charles sa att var att tekniken är en så enkel att "maxa".
 
Vad menar vi med "maxa" då?
 
Det finns så många olika delar i en lyckad golfsatsning och det är mycket som är svårt att påverka direkt. Exempel på det är mentala kompententer som kan vara svårt att komma åt för att nå lägre scorer. Tekniken är det få juniorer som har lagt ner maximal träning på och det är konstigt kan man tycka då det är en av de enklaste sakerna att påverka. Det innebär att jag uppfattar merparten av de juniorer jag träffar som ineffektiva då det inte maxar de kompetenser som faktiskt är enkla att påvera. 
 
Det är viktigt för oss tränare att påpeka att det är både viktigt och enkelt att svinga klubban bra. En bra teknik är tryggt att ha men naturligtvis ingen garanti.
 
Juniorerna i klubblaget på Öjestrand har verkligen imponerat under sommaren och det är fraperande att se hur bra dom svingar nu efter höstens teknikträning. Det är självklart för mig att dom ska träna massor själva och det hoppas jag är ömsesidigt.
 
Med teknikträning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela