Stålebring Golf Academy

Att jobba spår och strunta i blad är ingen quickfix - det är vår plikt!

Publicerad 2014-10-29 08:02:08 i Allmänt,

 
Att likna klubbans spår med bensin i en eld är rätt bra. Tänk er att ju mer spåret aviker från siktet/bladet ju mer bensin kastast in i elden och därmed blir branden värre. Då måste vi också likna branden med bollens skruv. Träffar jag den "vanliga" slicaren ,som jag anser mig själv vara så pass lutrad av att ändra ihop med TrackMan att jag inte sällan skapar en draw efter 40 min ,så är det ofta/alltid spåret det är fel på.
 
Visst går det att dra in grunder, grepp, uppställning i denna diskussion och det är allt annat än fel men det är inte det mest effektiva. Jobba med att stänga axlar ( nästan alltid öppna) och få eleven att se, känna, förstå, uppleva swingdirektion är A och O. Jag har gjort det 600 gånger minst i sommar och det jag har aldrig kännt så stor förbättring av en slicad bollflykt.
 
Just att fokusera kring swing dir är nyckeln och att ibland skita i greppet. Det vet ni som ändrat slicen i min TrackMan att en greppändring hade bara kännts konstig medans ett ändrat svingspår(svingdir känns mer fri och flytande.
 
Igår åkte jag hem från Sundsvall till Öjen och såg en hel del av den nya motorvägen och jag funderar på om Öjestrand kommer bli den klubb som det tar kortast tid att åka till från Sundsvall, någon som har koll på det?
 
Med träning händer det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela