Stålebring Golf Academy

Att lära sig att "shapa" bollen och att göra det på banan..

Publicerad 2015-04-13 10:30:41 i Allmänt,

 
 
 
I helgen öppnade en del av Sundsvalls ranger och det damp ner en del mail i min inbox om att vinterns elever upptäckte ändrade bollflykter och var förväntansfulla inför säsongen. Det innebär ju att eleverna har ändrat sin teknik och uppnått en en längre och förhoppningsvis rakare bollflykt. Det som är viktigt nu är att man måste förstå att tekniken kommer inte belastas maximalt på rangen utan det är på banan man löper den största risken att falla tillbaka till den gamla tekniken. Man vågar helt enkelt inte lita på att man inte behöver "hålla" upp siktet för en slice och då är cirkusen igång igen. 
 
Jag vet själv precis hur detta är och för mig har det handlat om att våga slå en låg wedge från fairway med en lägre träff för att kunna spinna bollen och därmed landa bollen rätt tajt till svårplacerade flaggor. Istället för att lämna min trygghetszon ( och utveckla min golf) väljer jag den gamla tekniken och leverera en trött rullpitch som inte alls hamnar nära flaggan. Det är precis det jag är rädd för att mina elever ska hamna nu ute på banan efter en trygg träning i hallen där man inte behöver vara "orolig" eller "slagrädd".
 
Jag tror en av nycklarna till att skapa framgång på banan är att träna på att shapa bollen på rangen, dvs slå olika slag med olika mål och inte bara slå samma flykt. Sen tror jag också att det är viktigt att hitta känsla av bestämdhet på banan att man faktiskt ska våga sikta rakt på fairway och inte hålla upp för en skruv. 
 
Det blir spännande att se om folk slår samma flykt på banan som i TrackMan under vinterlektionerna.
 
Nästa vecka ska jag jobba i Turkiet, får nog ett rätt bra "kontor" då och kommer nog utnyttja lokalen på bilden ;)
 
Med träning händer det!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela