Stålebring Golf Academy

Jag struntar ju aldrig i greppet men jag tar en genväg...

Publicerad 2015-04-07 10:52:20 i Allmänt,

 
I ett av mina tidigare inlägg skrev jag att ibland struntade vi i greppet och bara jobbade spår. Det är något som en del störde sig på och i vanlig ordning fylls min mailbox med åsikter och det är precis som det ska vara. Anledningen till att jag ibland inte bryr mig i ett dåligt grepp är att jag ser att eleven kan plocka bort sin slice utan att ändra greppet och då jobbar jag bara spår med den personen och kirrar en draw. Vad som händer då är att personen får ett stort förtroende för mig och då blir greppändringen ( vilket är nödvändig) så mycket lättare. 
 
Varför många tycker att vi PGA-tränare "förstör" är därför att bra förändringar går inte att göra på en mjukt och lätt sätt. Att ändra sin teknik handlar om att kliva ur trygghetszonen. Jag tycker att det har funkat bra för mig att strunta i greppet ibland för om jag fixar en draw för en slicare men tål några duffar i någon vecka pga av en stark högerhand. Naturligtvis så ändrar jag greppet så duffarna försvinner och då har redan eleven en positiv inställning till förändringar.
 
Många pratar om att vänsterhander galet svag på nästan alla golfare men jag stör mig mer på en stark högerhand som skapar skop. I bilden längst upp ser man tydligt hur ett bra grepp skapar "tryck" på bollen. Det gäller alltså att skapa likandana vinklar som på bilden ovan i det grepp man har i uppställningen.
 
Med ett bra grepp händer det!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela