Stålebring Golf Academy

Bättre än touren ? ;)

Publicerad 2015-08-31 15:29:34 i Allmänt,

 
 
Jag har en riktigt dålig sandwedge ståendes vid vår verkstad i shopen, en oerhört utsliten sandwedge från Dynatour med ett grafitskaft på. Jag har haft den när jag har haft närspelslektioner i sommar eftersom jag väntat på mina nya wegar från Callaway. Med den wedgen kan jag, utan att medvetetet sänka loftet på klubban, slå så låga wedgar att det ser ut som att jag "launchar" en J7.
 
Det är därför att jag hittat den vertikala gere-effekten mer än någon annan känns det som. Den är verkligen inte att underskatta och det är just då utgången av bollen blir låg. När jag lyckas med att träffa bollen lågt ner på facet så hittar jag även sulan och den skapar trygga nedslag i marken som ofta "räddar" min dåliga timing även.
 
En vanlig missuppfattning är att för att skapa mycket backspinn så ska man skapa en hög bollflykt som möjligt men då kommer bollen inte alls att få tillräcklig med spinn. Mina egna slutsatser om hur jag skapar en bra pitchteknik har jag stolpat ner i puktform ned:
 
  • Bollen i mitten.
  • Ingen forwardpress.
  • Kort baksving och lång framsving.
  • Flack start av svingen och håll baksvingen flack.
  • Lite eller ingen torv.
  • Klubban ska gå inside efter träff.
  • Sök ständigt efter en låg impact ( åt topphållet nästan)
  • Lång kontakt med sulan i marken.
  • Ett bra test på att tekniken är bra är att kunna "duffa medvetet" och ändå slå bollen okej.
Med träning händer det!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela