Stålebring Golf Academy

Det farligaste inom idrott och prestation…

Publicerad 2015-12-05 12:22:02 i Allmänt,

Jag fungerar så att om jag ska träna så vill jag mäta min träning på något sätt så jag blir motiverad. Allt tenderar till att falla på plats om jag får tydliga riktlinjer för det jag håller på med i form av resultatmål.

Jag tror många tävlingsidrottare motiveras av det också fast det i många litterära kontexter ibland benämns som yttre motivation och att det inte ensamt kan främja långsiktig motivation. Jag körde stakmaskin på gymmet imorse och ville mäta min maxtid på 1000 m som idag var 3.52 sekunder efter en del tekniska förbättringar. Problemet är att folk runt omkring mig som också körde samma utmaning tyckte det var bra vilket gjorde mig riktigt nöjd och belåten.

Hade jag istället kört med personer som var mycket bättre än mig själv så hade jag sett min insats helt annorlunda och hade jag sett ett par personer som presterat riktigt bra innan jag körde så är jag 100% säker på att jag själv hade presterat ännu bättre.

Problemet är att även om jag i teorin vet om vad som är en ”bra tid” så är det inte samma sak, jag får helt enkelt inte den naturliga draghjälpen som en särskild omgivning kan ge en. Jag tror inte att man underskatta den effekten och därför försöker jag att hitta saker i min träning som kan ge mig den draghjälpen men det är svårt. Ännu svårare är det för bra juniorer i golfen, Norrland ger inte lika mycket draghjälp som södra Sverige fast den ”faktiska” hjälpen och kunnandet mycket väl kan vara lika bra.

Ta till exempel en av de vanligaste lektionerna som jag har, att bota slice. Att bota slice är jag bra på och det lyckas jag nästan alltid med men svårigheten blir ändå att eleven återgår efter sinom tid till sin slice. Fastän eleven är botad så kräver det att eleven slår massor med vänsterskruvar vecka efter vecka för att bli helt botad. Det är där många av mina elever faller på eftersom dom tycker dom är botad så fort dom lyckats slå en draw på rangen.

Jag är helt övertygad om att det skulle vara lättare för en slicare att bota sin slice om han umgicks med personer som tränade på att slå draw vecka in och vecka ut. Kanske är det personer som också varit forna slicare som mycket väl är insatta i hur viktigt det är att träna på att slå draw.

Med träning händer det!

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela