Stålebring Golf Academy

Vad vi golftränare borde jobba med

Publicerad 2015-12-19 12:27:40 i Allmänt,

 

 

När jag själv jobbar med mina rörelser i gymmet som t.ex. benböj så går det alltid upp för mig hur jag själv gör samma misstag som mina elever. Man kan ju dra det ännu längre och säga att jag möter samma motstånd som all utveckling handlar om och att det är det motståndet som stjälper de flesta.

I mitt fall så har jag problem med att mitt bäcken sticker åt höger i en böj vilket gör att skaderisken ökar och att jag blir svagare, precis som i golfsvingen så vill man ha en så enkel och ”effortless” rörelse som möjligt. Alla har svagheter så all utveckling i alla rörelser handlar om att jobba med de svagheter som går att påverka.

Problemet är att det krävs så oerhört starkt fokus för att kunna påverka dessa svagheter eftersom man gärna vill skynda för snabbt, lära sig springa innan man kan gå eller helt enkelt inte är noggrann. Man kan inte slå golfbollar om man vill förändra sin teknik eftersom det kräver övningar utan boll först.

Jag själv behöver lära mig att få kontakt med framsida lår för att kunna stå på ett ben utan att bäckenet rör sig höger. Det är min ”tekniska lösning” på min svaghet precis som en golfspelare behöver jobba på sitt svingspår.

Jag tror att jag kan prova att böja med stång och vikter och ändå göra ”rätt” med bäckenet med det kan jag inte. Jag måste börja i en mycket mindre rörelse. Då känns det fel eftersom jag inte tränar. Precis så känner en golfspelare som arbetar med sin tekniska lösning.

Grejen är att alla vill skynda och det är det naturliga. När man skynda så tappar man kontakten med den nya känslan eftersom det krävs så mycket fokus för att hitta känslan i en ny rörelse. Den tränare som kan få personer att träna med så stor kontakt som möjligt med den nya känslan och så liten kontakt med sin trygga rörelse är den bästa golftränaren. Jag tror verkligen att i en värld där golftekniken har blivit så galet detaljerad så borde ledorden vara ”less is more”.

Problemet är att vi golfinstruktörer jobbar 90 % tekniskanalys och 10 % träning av den analysen men det borde vara 10% teknisk analys och 90 % träning av den analysen. Det är typ som om eleverna värdesätter att man ger dom en avancerad analys och att det är status i det men någon uppföljning förväntar sig ingen. Det är helt klart bättre att vara sparsam med analysen och ge dom max en sak att ändra och att vara sjukt noggrann hur dom ändrar den saken och att dom ändrar det.

Med träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela