Stålebring Golf Academy

Hjälp med impact

Publicerad 2015-01-17 07:29:49 i Allmänt,

 
 
Jag har jobbat stenhårt med starten av svingen samt hela svingplanet och det blir väldigt bra effekt på det för dom som tränar. Det jag har fokuserat mycket på också är hållningen igenom impact vilket jag upplever många bra spelare tappar.
 
Speciellt så tycker jag att väldigt många, speciellt tjejer, tappar hållningen framåt i impact och det är jag osäker på  vad som exakt blir konsekvensen av det även om det är ett litet "tapp". Saker som jag jobbar med för att bibehålla hållningen är tankar som:
  1. Bibehålla höger rumpa/baksida lår genom impact ( viket många då upplever som att dom rör sig bakåt)
  2. Känna tryck på höger fots häl för dom som lyfter foten tidigt
  3. Känna tryck på vänster fot för att få kvar balansen och inte tappa framåt
  4. Klubba mot rumpan som dom inte får tappa kontakten med i impact
  5. KLubba mot pannan som dom inte får "putta" bort.
Kan mina duktiga kollegor ge sina tankar om detta genom att svara kort på följande frågor:
 
  1. Vad blir konsekvensen av en tappad hållning i impact ( mest framåt mot bollen)?
  2. Har styrkan i hamstrings något med detta att göra?
  3. Varför tappar tjejer mest?
  4. Hur jobbar ni med detta?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela