Stålebring Golf Academy

Alla slår inte för mycket med armarna

Publicerad 2015-05-13 16:31:56 i Allmänt,

 
 
 
Inte sällan får vi PGA-tränare höra under vår intervju med nya elever i en lektionsstartskede att eleven innehar ett för stort problem i form av att han eller hon slår för mycket med armarna, tittar upp, svingar för fort eller något annan vanlig klysha som florerar på rangen. Oftast ser vi folk som svingar för mycket med kroppen och det är något jag tänkte förklara i detta blogginlägg. Vad gäller att man tittar upp så har en av världens bästa golfspelare aldrig tittat på bollen vid impact, se själv på bilden.
 
Det vanligast jag stöter på under mina lektioner är just ett svingspår som är kraftigt riktat åt vänster om målet (utifrån) och en bröstkorg på eleven som är öppen. Eftersom denna sving redan är så pass riktad åt vänster så skulle det bli otroligt svårt för eleven att sluta bladet (releasa) också eftersom bollarna skulle gå kraftigt vänster. Det innebär att eleven svingar mycket med kropppen ( eftersom bröstkorgen är så öppen) och lite med händer och armar (eftersom klubban inte sluter sig, releasar sig) och det kan bara rubriceras som att det är för mycket kropp i förhållande till armar/händer. Det gör i sin tur att eleven slår korta, slicade pullar.
 
Det är svårt för oss PGA-tränare att förklara detta men jag tycker bilden på Alvaro Quiros ovan är så träffande. Alvaro stannar upp med kroppen och låter klubban fortsätta framåt utan att kroppen följer. Tänk på hur ni gjorde i duschen på högstadiet när ni "snärtade" klasskompisar med handuken och försök att efterlikna den känslan när ni försöker förstå detta resonemang. Det är samma sak :)
 
Folk har för mycket kroppsrelase och behöver mer handrelease för att skapa ett bra spår och en högre MPH. Så, de flesta slår för mycket med kroppen och för lite med armarna !
 
Med träning händer det!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela