Stålebring Golf Academy

Vad förbereder du dig inför?

Publicerad 2015-05-10 09:38:39 i Allmänt,

 
För mig har mitt fokus för mina elever alltid varit mot teknik eftersom nästan alla mina elever behöver det framför fysträning, mentalträning, strategi etc. Jag tycker nu att en del av de satsande juniorer som tränar för mig svingar klubban rätt mycket bättre än vad scoren visar och jag tycker att jag stöter på en del plushandicapare som svingar klubban ur postion men ändå är grymma ballstrikers.
 
Det måste alltså vara något som inte har med renodlad svingteknikträning att göra som skapar de låga scorerna hos visa spelare. För mina juniorer är det rätt simpelt att hitta dessa anledningar. Det räcker med att jag ber dom slå 10 bollar ifrån gräs (slumpmässigt placerade) och 10 bollar i från matta ( valfri placering) så jag ser en enorm skillnad i bollträff och ballstriking.
 
Det är ju rätt logiskt att om man står en hel vinter och skrapar fram bollar och lägger dom på bästa stället på rangemattan så förbereder den träningen en för att just det - att slå bollar på från perfekta lägen från matta. Om man istället tränar på att slå från slumpmässiga lägen ifrån gräs så förberder det en på att slå just ifrån gräs och från slumpmässiga lägen, och det är ju just precis så spelet golf spelas. Vill man dessutom kunna slå från gräs under press så gäller det att man tränar från gräs under press. Vad jag menar när jag skriver att jag tycker att det är lätt för mig att hjälpa Sundsvalls bättre juniorer är just att dom har aldrig lämnat trygghetszonen och varit stringent med att säga hejdå till slentrian. Istället så missar dom ett par slag från gräs och frågar mig vad det är som fel och tror att jag ska ändra greppet och sen ska dom få ett mentalt fokus och slå bra slag från gräs på 10 min. Det är inte så det funkar tyvärr.
 
Det här perspektivet går mycket väl att se från ett mer holistiskt synsätt i så många andra kontexter i min och deras vardag. Jag måste byta övningar på gymmet för att bli bättre tränad men det känns konstigt. Jag blir nervös om jag ska gå på en date och träffa en tjej som jag är intresserad av men jag vet att jag måste lämna trygghetszonen för att nå stora effekter och utvecklas. Problemet är bara att det är så krävande att vara utanför sin trygghetszon. Jag har definitivt bestämt mig för att mina bättre spelare ska ha detta som rättesnöre i sommar, allt för att utvecklas maximalt och förbereda sig för tävling. 
 
Med rätt träning händer det!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela