Stålebring Golf Academy

Varför ni inte kan börja med greppet hos en slicare!

Publicerad 2015-05-07 09:55:10 i Allmänt,

 
Just detta slag slog en elev igår under första delen av lektionen och jag tycker det är så tydligt att bladet inte är speciellt fel utan att det är spåret. Spåret är 10.6 grader utifrån och in medans bladet är endast 0.8 grader stängt. Eleven som slog detta slag hade ett svagt grepp ( speciellt vänsterhanden) och självklart ändrade vi det men inte först. Absolut inte först för det hade endast resulterat i att eleven hade slagit utifrån och ännu mer pull/slice.
 
Vi ändrade spåret först och fick till ett svingspår som var 0-4 grader plus och det blev väldigt annorlunda för eleven givetvis, speciellt eftersom bladet var toköppet. Ni måste komma ihåg att en inbiten slicare har aldrig kunna stängt bladet pga av en negativ svingriktning. Det som kan tyckas vara självklart för väldigt många är inte självklart för en person som aldrig har slutit sitt blad och därför är det viktigt att gå fram till eleven och "dra" i elevens klubba och påvisa att det som saknas för att bollen ska gå rakt är att börja sluta klubbhuvudet i tid. Helt plötsligt så svingar eleven väldigt mycket höger men lyckas ändå få bollen att gå rakt. Magi ! :)
 
Så ser mina dagar ut till stor del, kan tyckas vara monotomt men att se en slicare som slår sin första pushdraw på ett par år är alltid lika kul. 
 
Alltså:
 
Fixa spår för först.
Sen blad.
Sen slå mycket pushdraws och ta med detta ut till banan.
 
Med träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela