Stålebring Golf Academy

Därför visar min TrackMan fel...

Publicerad 2015-11-28 08:11:51 i Allmänt,

 
 
Uppskattningsvis så använder jag min TrackMan som hjälpmedel under 99% av alla mina lektioner för det långa spelet. Anledningen till att jag köper den nya TrackMan 4 är att jag kan använda den även för korta slag vilket jag verkligen ser framemot.

Trots att jag själv anser TrackMan som mycket pålitlig är det faktiskt så att jag väldigt ofta, säg 5 av 10 lektioner, får höra att den inte stämmer. Det som inte stämmer är slaglängden. Jag får höra att ”ute på banan så slår jag järnsjuan 150 meter för det vet jag”.

Problemet med detta resonemang är att vi jämför äpplen och päron. Jag gillar att titta på snittlängder och speciellt carry-längder av den enkla anledningen att de är mest användbart ute på banan, mest pålitligt. De spelare som bestämt hävdar att min TrackMan, som är det bästa hjälpmedlet som alla världens professionella spelare förlitar sig på, inte stämmer väljer att titta på ett enda slag med sin järnsjua som dom slog på en golfresa i Portugal för 4 år sedan i orkanmedvind nerför ett stup på en knastertorr fairway. Just vid det tillfället så gick järnsjuan 155 meter men det motsvarar inte riktigt snittlängderna i övrigt.

Naturligtvis ser jag på detta med glimten i ögat och så gör även mina kollegor men för mig har detta faktisk blivit ett problem som gjort att jag inte längre visar carry-längder utan väljer total-längd vilket inte alls är i linje med mina egna värderingar men det underlättar situationen och spar onödiga diskussioner. Helst sant faktiskt. Den enda gång jag använder mig av carry-längder är när jag tränar personer som har under 4 i hcp för dom blir arg och fattar inte hur jag kan ha total-längder med järnklubborna….

Med snittlängder händer det :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela