Stålebring Golf Academy

Närspelet är det inget fel på utan det är drivern som är problemet!

Publicerad 2015-11-11 16:17:15 i Allmänt,

 
Senaste blogginläggen har haft läsarrekord ”alltime” så av någon anledning så verkar det vara mer intressant att läsa  bloggen om jag tar upp vanliga myter och klyschor och dementerar dem här på bloggen, dömer ut lite helt enkelt ;)

En fantastiskt rolig företeelse är hur naiv bild folk har av golf som helhet. Dom inleder en lektion med att säga

-       Närspelet har jag inga problem med men drivern slicar jag med så jag vill bota det.    

Jag kan lova att om jag fick ta över den personens slice så skulle jag inte prestera en sämre score än vad jag brukar göra ifrån gul tee på Öjestrand för vet ni vad, hör och häpna, jag skulle sikta vänster bara!

Så jag skulle alltså ta över en stor slice, spela med den och spela mitt vanliga spel med okej scrambling och bra putting och förmodligen skjuta min vanliga snittscore.

Det går jättebra att hålla upp för en slice men det går inte speciellt bra att inte kunna chipa, pitcha eller putta trots att jag och mina kollegor ständigt möter folk som slår bort bollen av en slice. Eller rättare sagt, dom slår inte bort bollen pga av att dom slicar utan att dom inte håller upp för slicen.

Personligen blir jag inte sällan rätt imponerad över hur sjukt ”consistent” många slicare är. Med det menar jag att deras bollbanor är rejält slicade men oerhört lika och det är ju det viktigaste för att kunna träffa fairways.

Lägg dessutom till att de flesta slicande amatörer har mycket dålig scrambling (chip och en putt) samt många treputtar ( trots avsaknad av GIR) så får man faktiskt det motsatta scenariumet, dvs dom har inga problem med drivern och massor med problem med närspelet. Faktiskt. Helt sant dessutom.

Varför folk har problem med närspelet är därför att dom inte använder klubbans sula vid närspel. Skulle jag exponera leading edge så skulle jag också få yips J

Se till att boka in er på mina vinterkurser (nästan fulla) eller boka vinterträning privat med lektioner ser vi till att med träning händer det!

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela