Stålebring Golf Academy

Att slå ner på bollen!

Publicerad 2016-04-11 10:57:49 i Allmänt,

 

 

Att slå ner på bollen och placera svingbågens lägsta punkt bakom och lägre än bollen kan vara det som amatörer har sämst koll på. Oftast känner man till flertalet andra begrepp som är mycket mer komplexa än den simpla vetskapen om att man måste slå ner på bollen för at få en bollflykt. Skulle jag få välja endast ett tips att instruera kring resten av mitt liv så skulle det vara att slå ner på bollen, lätt!

 

En vanlig procedur i en lektion är att först jobba riktning med spår/blad för att uppnå raka slag och sen tillkommer det nästan alltid för spelare med högre handicap att dom behöver få veta att man också måste slå ner på bollen för att det ska bli en hög bollflykt, istället för en låg toppad boll.

 

Bakgrunden till varför man inte slår ner på bollen kan vara flera orsaker. Man kan ha slagit låga toppar under lång tid och tror att man måste lyfta/skopa bollen för att få höjd. Man kanske har slagit en rejäl duff innan bollen så man gjorde illa sig och därmed är rädd för att slå ner på bollen. Hur som helst så är det viktigt att man berättar för väldigt många elever att dom faktiskt måste slå ner på bollen för att få lyft i den.

 

En av de absolut bästa övningar som alla amatörer borde och måste lära sig för att kunna träffa bollen på rätt sätta är att lägga ett hinder framför bollen, en handduk eller en headcover ca 30 cm framför. Det man ska klara av är att slå till bollen med bra träff utan att slå i hindret.  Det är ofantligt många som inte klarar av detta och missar bollen. Klarar man inte av detta så kommer man heller inte kunna träffa bollen bra ifrån gräs och man kommer heller inte kunna utveckla sitt spel till hyfsat lägre nivåer. Ändå är det säkert 80 % som inte klarar av detta utan rätt mkt träning, det säger en del om hur viktigt det är att arbeta med denna kompetens.

 

Testa och prova denna övning hemma.

 

Med träning händer det

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela